Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Bez cestovních dokladů se dítě v zahraničí neobejde. Co musíte stihnout před odjezdem vyřídit?

Bez cestovních dokladů se dítě v zahraničí neobejde. Co musíte stihnout před odjezdem vyřídit?

Dnes už si se jménem potomka ve vlastním pase nevystačíte. I dítěti, kterému ještě nebylo ani 15 let, musíte před cestou do zahraničí pořídit vlastní doklady. Někdy ale nemusí stačit ani to. Co všechno je dobré zařídit před dovolenou s dětmi?

Pas pro dítě

Dnes už musí mít děti stejně jako dospělí své vlastní cestovní doklady. Vycestovat z České republiky mohou na pas, ale také na občanský průkaz. Na občanku dítě vycestuje samozřejmě jen do států Evropské unie a Norska, Srbska, Bosny a Hercegoviny, Černé Hory, Islandu, Makedonie, Albánie nebo Švýcarska. Do všech ostatních zemí už dítě bez pasu nepustí.

O dětský pas musí požádat rodič nebo zákonný zástupce dítěte a to na obecním úřadu s rozšířenou působností. Ale pozor, dítě na úřad musíte vzít sebou, stejně jako váš občanský průkaz a originál rodného listu dítěte. Pas vám úřad vystaví do 30 dnů, v tomto případě zaplatíte správní poplatek 100 korun. V případě, že požádáte o zrychlené vyřízení, můžete si pas vyzvednout už za 6 pracovních dní, počítejte ale tím, že za něj zaplatíte 2000 korun.  

Dětský pas sice platí celých pět let, není dobré se ale na tuto lhůtu spoléhat. Dítě si totiž musí být s pasovou fotografií podobné, což v podstatě znamená, že budete muset o nový doklad žádat mnohem častěji.

Souhlas s vycestováním

Raději se nespoléhejte na to, že dítěti k cestě do zahraničí bohatě postačí pas. Zvláště pokud vaše dítě odjíždí na dovolenou například s prarodiči, jen s jedním z rodičů nebo s jinou rodinou. Do komplikací se mohou dostat i rodiče s jiným příjmením, než má dítě. Proto je dobré si před cestou ověřit, nejlépe u zastupitelského úřadu dané země, jestli je nutné s sebou vozit takzvaný souhlas s vycestováním, popřípadě kopii rodného listu.

Ministerstvo zahraničních věcí na svých stránkách doporučuje tento souhlas vozit v případě delších cest a zejména při cestách mimo Evropskou unii. Souhlas s vycestováním byste měli mít vyhotovený v několika jazykových variantách, v češtině vám nejspíš stačit nebude. V dokumentu by měla být, kromě osobních údajů rodiče, dítěte a osoby, se kterou dítě cestuje, přesně vymezená doba a místo pobytu.

Vše, co potřebujete vědět o Evropské unii, naleznete zde>>>

Čeká vás cestování se psem? Zde najdete užitečné tipy, jak si užít dovolenou v doprovodu vašeho čtyřnohého mazlíčka>>>

 

Na dovolenou

Poprvé letadlem Chorvatsko Očkování Cestování po Evropě

Ať už se chystáte procestovat evropské metropole, Chorvatsko nebo jste se rozhodli vyrazit až na druhý konec světa, nemělo by vám uniknout pár dobrých tipů. Poradíme vám jak si sehnat co nejlevnější letenky, jak se vyrovnat s jet lagem nebo jak zažádat o kompenzaci při zpožděném letu. Nezapomněli jsme vám připravit ani rady, které vám pomohou při vyřizování dětských pasů nebo ztrátě dokladů v zahraničí.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1