Charanzová: Musíme bojovat, aby se nám vnitřní trh EU nesesypal jako domeček z karet

Lucie Bednárová

Překážky na jednotném vnitřním trhu EU stále existují a je potřeba se soustředit na to, aby mizely. Výjimkou není ani online prostředí, kde o jednotném digitálním trhu nemůže být pořád ani řeč. „Česko má hodně úspěšných firem, které v této oblasti podnikají. Mají však problémy s růstem do zahraničí,“ říká k tomu česká europoslankyně Dita Charanzová. Pokud se znovu dostane do Evropského parlamentu, vnitřní trh bude jednou z jejích priorit. Eurovolby proběhnou po celé Evropě na konci května – v případě ČR 24.-25. května 2019.

Letos jste se dostala do úzkého výběru poslanců, kteří v Evropském parlamentu zanechali stopu v oblasti dokončování vnitřního trhu EU. Čeho konkrétně si porota všimla u vás?

Potěšilo mne, že to bylo právě v oblasti vnitřního trhu, ten je pro fungování celé EU a nakonec i českých firem klíčový. Byla jsem zpravodajkou, tedy hlavní vyjednavačkou, části telekomunikačního kodexu a podařilo se mi vybojovat snížení cen volání v rámci EU. Říkám tomu „nedotažený roaming“, protože jsme sice snížili ceny volání z Chorvatska do ČR, ale pokud dnes voláte obráceně, tedy z Česka do Chorvatska, tak cena za jednu minutu volání může být až 25 korun.

Kdy si tedy do Chorvatska zavoláme levněji?

Od 15. května dojde k tzv. zastropování plateb, kdy jedna minuta volání bude stát maximálně 6 korun. A cena SMS podle stejného nařízení nepřesáhne 1,50 Kč.

Mayová se dočkala. Lídři EU souhlasili s odkladem brexitu

sinfin.digital