KOMENTÁŘ MICHAELA DURČÁKA | Evropské volby se kvapem blíží a ve vzduchu visí atmosféra, že tentokrát jde o hodně. Až půjdou voliči napříč unií za příští týden k urnám, bude se dost možná rozhodovat o politické budoucnosti Evropy. Evropský parlament, vědom si důležitosti nadcházejícího hlasování, spustil sympatickou kampaň, která bojuje s klesající volební účastí. Bohužel jsme se však v tuzemských podmínkách dočkali situace, kdy někteří jedinci této kampaně zneužili k tomu, aby vyzvali euroskeptiky, že mají zůstat doma. Něco takového je bezpodmínečná intelektuální kapitulace tváří v tvář možného dialogu.
Před volbami do Evropského parlamentu se vyrojila celá řada iniciativ, které se snaží dostat voliče k urnám a zvednout tak místy hodně bídnou volební účast (v Česku přišlo v roce 2014 odevzdat svůj hlas 18,20 % voličů, u sousedů na Slovensku to bylo jen 13, 05 %).
Nezahálí ani Evropský parlament, který spustil kampaň Tentokrát budu volit. „Je to apolitická kampaň a jejím cílem je inspirovat lidi, aby šli k evropským volbám. Není na nás, abychom občanům říkali, kdo má jít volit nebo jak,“ řekl mi v rozhovoru mluvčí europarlamentu Jaume Duch Guillot.
Svůj díl práce odvedla i Kancelář Evropského parlamentu v České republice, která na své sociální sítě nahrála sérii krátkých spotů, v nichž různé známé osobnosti veřejného života říkají, proč bychom měli tentokrát chodit k volbám. „Obsah a styl výpovědi byl na dané osobnosti. Někteří z nich ji pojali satiricky, někteří s nadsázkou, jiní poeticky a někteří zvolili vážnou výpověď,“ říká Irena Kubášková, tisková atašé kanceláře.
Za pozornost rozhodně stojí dle mého tři videoklipy, v nichž se k nadcházejícím volbám vyjadřují Ondřej Gregor Brzobohatý, Zdeněk Svěrák a Jan Hřebejk.