Brusel si došlápne na Seznam a Google. Budou muset odhalit, jak fungují jejich vyhledávače | info.cz

Články odjinud

Brusel si došlápne na Seznam a Google. Budou muset odhalit, jak fungují jejich vyhledávače

Spravedlivější řazení odkazů na produkty a služby, celkově větší transparentnost a možnost kolektivních žalob. Evropská komise dnes přišla s návrhem nařízení, které má regulovat postavení internetových vyhledávačů, jako je Google nebo Seznam, a online obchodů v čele Google Play nebo Apple App Store na evropském trhu. Návrh má pomoct malým a středním podnikům, které využívají služeb zmíněných gigantů ke svému podnikání, a také spotřebitelům.

„Platformy a vyhledávače jsou důležitými kanály, jimiž se evropské podniky dostanou ke spotřebitelům. Musíme však zajistit, aby nezneužívaly své postavení a nepoškozovaly uživatele,“ řekla komisařka pro digitální ekonomiku a společnost Marija Gabrielová.

Evropská komise konkrétně přišla s návrhem nařízení, které má regulovat postavení obřích internetových společností, jako je Google, Apple, Microsoft – nebo v případě Česka Seznam – na evropském trhu. Jejich služeb využívají evropské malé a střední podniky a Brusel chce, aby velké společnosti vůči nim nezneužívaly svého postavení. Řeč je o internetových vyhledávačích, online obchodech, sociálních sítích nebo stránkách pro vyhledávání například levných letenek a ubytování.

Jak ukázal nedávný průzkum Eurobarometru, téměř polovina (42 %) malých a středních obchodníků uvedla, že internetové obchody používá pro prodej svých výrobků a služeb. Jiná studie dodává, že skoro polovina evropských podniků se při používání online platforem setkává s nejrůznějšími obtížemi. Až ve 38 % případech komplikací, které se týkají smluvních vztahů, dochází k tomu, že tyto neshody zůstanou nevyřešené. Ve 26 % případech se sice dospěje k nějaké dohodě, ale jen s těžkostmi. Evropská komise proto odhaduje, že kvůli tomu vznikne ušlý zisk v hodnotě 1,27–2,35 miliard eur.

S čím tedy Brusel přichází? Nařízení po velkých technologických firmách požaduje větší transparentnost a také spravedlivost. V praxi to znamená, že budou muset odkrýt karty a odhalit postupy, která využívají pro řazení odkazů na výrobky nebo služby. Smyslem toho je co nejvíce ztížit, aby tyto společnosti ve svých vyhledávačích zvýhodňovaly samy sebe nebo „spřátelené“ platformy.

„Velmi důležitým krokem v tomto směru jsou jasná pravidla o transparentnosti, efektivní řešení sporů a spuštění monitorovacího střediska pro podrobnější analýzu praktik online platforem,“ pokračuje ve výčtu navrhovaných novinek komisařka Gabrielová.

„Dnešní návrh přináší do digitální ekonomiky více transparentnosti, podnikatelům poskytuje potřebnou jistotu a v konečném důsledku i výhody pro evropské spotřebitele,“ dodává k tomu místopředseda Evropské komise jednotný digitální trh Andrus Ansip.

Podle zástupců některých společností je ale návrh nařízení příliš měkký. „Aby to bylo efektivní, nařízení se musí věnovat i diskriminačním praktikám, které se dostávají do hry v momentě, kdy online platforma je přímým konkurentem třetím stranám,“ uvedl pro agenturu Reuters Hans-Holger Albrecht z Digital Music Europe, který provozuje například streamovací služby Spotify nebo Deezer.

Nařízení bude muset nyní projít Evropským parlamentem a vyjadřovat se k němu budou i členské státy EU. Pokud jej všechny instituce schválí, začne platit okamžitě.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I těchto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

Články odjinud