Články odjinud

Brusel zastavil vyšetřování Německa a Francie. Zmatky, které dopadají na Čechy, pokračují

Brusel zastavil vyšetřování Německa a Francie. Zmatky, které dopadají na Čechy, pokračují

Evropská komise pozastavila řízení proti některým západoevropským zemím v čele s Francií a Německem. Brusel je už několik let vyšetřuje kvůli tomu, jakým způsobem tyto státy uplatňují své národní zákony o minimální mzdě na zahraniční řidiče včetně těch z Česka. Existuje totiž podezření, že Berlín a Paříž legislativu přijaly proto, aby chránily své trhy před levnější konkurencí ze střední a východní Evropy, a tím porušují unijní právo. Vyplývá to z dopisu evropské komisařky pro dopravu Violety Bulc, který má redakce k dispozici.

Evropská komise pozastavila řízení proti Německu, Francii a také v Rakousku, které trvá už od roku 2015, s odvoláním na projednávání tzv. silničního balíčku v Evropském parlamentu. Jedná se o novou legislativu, která upravuje pravidla pro budoucí fungování kamionové dopravy v Evropě. Úkolem balíčku bylo vnést jasno do nepřehledné situace v mezinárodní přepravě, avšak Evropský parlament ho v červenci shodil ze stolu a jednání o jeho podobě tak začínají od začátku. 

O tom, že Komise nyní šetření pozastavila, informovala v dopise určeném skupině europoslanců. Podle jejich vyjádření tím nic nevyřeší, ale pouze přispěje ke zhoršení situace na trhu. „Je to neuvěřitelné. Jsou to paradoxně západní země, které projednávání balíčku v Evropském parlamentu blokují,“ pozastavila se nad tím česká europoslankyně Martina Dlabajová (ALDE), která se na jednáních přímo podílí. 

Řidiči kamionů ze střední a východní Evropy totiž už podle ní po tři roky čelí rostoucímu tlaku ze strany západních států, které přijetím zmiňovaných zákonů pouze chrání své vlastní trhy před levnější konkurencí. 

Komisařka pro dopravu Violeta Bulcová v dopise zástupcům europarlamentu napsala, že po krachu dosavadních jednání Komise v tento moment „zvažuje všechny možnosti dalšího postupu v této věci“. Je prý přesvědčena, že dohoda je přes dosavadní neúspěch možná ještě před koncem funkčního období stávajícího europarlamentu příští rok. „Cílem by mělo být co nejčasnější hlasování pléna Evropského parlamentu, na každý pád ještě v letošním roce,“ napsala. 

„Červencový výsledek hlasování v Evropském parlamentu mne velmi zklamal a především vyslal negativní signál do celé Evropy. Prokázalo se totiž, jak moc je Parlament v této otázce rozpolcený a že zejména západoevropští kolegové neumí ctít dojednané dohody a princip kompromisu. Komise svým postojem tento přístup pouze podporuje a rozhodně tím nepřispívá k brzkému vyřešení komplikované situace v mezinárodní silniční dopravě,“ dodala k tomu Dlabajová. 

Evropští poslanci by o budoucích pravidlech pro kamionovou dopravu měli hlasovat pravděpodobně ještě letos na podzim.

 

 

Články odjinud