Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Češi se podceňují, máme na víc, říká europoslankyně Dlabajová o našem vlivu v EU

Češi se podceňují, máme na víc, říká europoslankyně Dlabajová o našem vlivu v EU

Podle europoslankyně Martiny Dlabajové se Češi v Evropské unii zbytečně podceňují. „Máme všechno k tomu, abychom byli v EU vidět,“ říká v rozhovoru pro Blesk.cz. Co je tedy potřeba udělat, aby se změnil pohled Čechů na EU? A co může ovlivnit europoslanec? 

Je pravda, že je Česko příliš malé a slabé na to, aby v EU zvládlo něco prosadit?

Určitě ne. EU má 28 členských zemí a Česko je jedenáctá největší, co se týká počtu obyvatel. Co by pak muselo říkat takové Lucembursko nebo Malta? Oba státy mají pouze okolo půl milionu obyvatel. Zbytečně se podceňujeme a je to škoda. Máme všechno k tomu, abychom byli v EU vidět.

Co je tedy potřeba udělat?

Musíme začít doma. Je třeba lidem ukazovat, proč je dobré být v EU, a ne pořád jen kritizovat a vzbuzovat opovržení. Češi mají zažitý stereotyp, že v Bruselu o nás rozhodují ONI. Není to pravda, protože i MY jsme Evropa a můžeme do rozhodnutí mluvit. Pryč jsou doby, kdy naši premiéři či ministři nebyli schopni se na vrcholných jednáních se svými zahraničními protějšky dohodnout, protože neovládali jazyk a neuměli se v mezinárodním prostředí pohybovat.

Co může ovlivnit europoslanec?

Významnou roli máme při tvorbě evropských zákonů, které dopadají na každodenní život lidí. Je proto důležité, abychom byli u toho a nenechali si nic utéct. Já se o to snažím od samého začátku. Jde mi o to, aby se Češi měli stejně dobře jako lidé v západní Evropě.

Více si přečtěte na webu Blesk.cz.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1