Češi vrací úder. Budou pokutovat zahraniční dopravce za nedodržování pravidel pro vysílání pracovníků | info.cz

Články odjinud

Češi vrací úder. Budou pokutovat zahraniční dopravce za nedodržování pravidel pro vysílání pracovníků

Kontroly tuzemských a zahraničních řidičů na českých hranicích, které v minulosti odhalily, že především dopravci ze starých členských států EU neplní všechny povinnosti, budou pokračovat. Ministerstvo chce navíc přitvrdit. „Už nebudeme pouze upozorňovat na nedodržování pravidel, ale také udělovat sankce,“ řekl redakci INFO.CZ ministr dopravy Dan Ťok. Česko tak reaguje na ochranářské tendence některých západoevropských zemí a také na vývoj jednání o nové legislativě upravující vysílání pracovníků v institucích EU, která by mohla zlikvidovat české dopravce. 

„Na tento rok naplánujeme několik dalších kontrol,“ uvedl dnes pro INFO.CZ ministr dopravy Dan Ťok. Ministerstvo dopravy ve spolupráci s rezortem práce a sociálních věcí provedlo loni v září preventivní kontrolní akci na hraničních přechodech Rozvadov a Hatě. Zjistilo při ní, že zatímco řidiči z nových členských států EU stávající unijní pravidla pro vysílání pracovníků (tj. zaměstnanců, které domácí firmy vyšlou na časově omezené zakázky do zahraničí) plní, šoféři ze starých zemí EU nemají o povinnostech mnohdy ani základní informace.

Jde při tom o paradox, protože na nedodržování pravidel pro vyslané pracovníky nejčastěji poukazují právě státy západní Evropy, které za to neváhají rozdávat pokuty. Jak už dříve INFO.CZ psalo, kontroly českých dopravců a jejich řidičů probíhaly v Německu, Francii nebo dalších zemích EU.

„Při první kontrole (na českých hranicích; pozn. red.) jsme odhalili nedostatky, nyní v tom chceme pokračovat. Nebudeme už pouze upozorňovat, ale i udělovat sankce,“ řekl Ťok. Ministr věří, že se díky tomu na problém začnou všichni dívat mnohem realističtěji. „Je třeba ukončit dlouhé spory o sociálním dumpingu či protekcionistické politice, které rozdělují EU na dva tábory,“ dodal.

S tím souhlasí česká europoslankyně Martina Dlabajová, která se přímo účastní vyjednávání o nové legislativě pro vyslané pracovníky v unijních institucích. Podle ní má Česko v těchto dnech poslední šanci ovlivnit finální podobu revidovaných pravidel a především pak to, zda se budou vztahovat i na sektor dopravy. Pokud totiž odvětví v projednávané směrnici zůstane, hrozí, že byrokratické a mzdové podmínky české dopravce zlikvidují.

Reportáž o EU a vyslaných pracovnících autor: INFO.CZ

„Snažíme se najít v rovnováhu mezi sociální ochranou zaměstnanců, tedy řidičů, konkurenceschopností České republiky a volným pohybem služeb v EU,“ uvedla Dlabajová. Řešením, které poslankyně navrhuje a o kterém se nyní na evropské úrovni jedná, je vyjmutí dopravy ze směrnice o vysílání pracovníků a její ošetření zvláštními pravidly. Oblast dálkové dopravy je totiž vysoce specifická, protože řidiči mnohdy za den projedou několika členskými státy. V každém z nich by měli splňovat tamní podmínky pro zaměstnávání včetně například odměňování.

S modernizací pravidel pro vysílání pracovníků a také návrhem silničního balíčku, tedy specifickou legislativou upravující mezinárodní dopravu, přišla v minulosti Evropské komise. Reagovala tak na veřejné mínění v některých západoevropských zemích, které se tímto způsobem pokoušejí omezit přepravu ze strany dopravců z nových států EU. Odvolávají se při tom na nekalou konkurenční výhodu, která spočívá v nižších mzdách jejich řidičů.

Dojednání nových pravidel včetně vyjmutí dopravy ze směrnice o vysílání pracovníků by se podle Dlabajové mohlo podařit do léta.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I těchto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

Články odjinud