Články odjinud

Čeští dopravci si můžou oddychnout. Kamionová doprava vypadla z nových pravidel EU o vysílání pracovníků

Čeští dopravci si můžou oddychnout. Kamionová doprava vypadla z nových pravidel EU o vysílání pracovníků

Dálková kamionová doprava nebude součástí chystané novely směrnice EU o vysílání pracovníků. Po devíti hodinách jednání, které skončilo v brzkých ranních hodinách, se na tom předběžně dohodly unijní instituce. Mezinárodní dopravu budou upravovat speciální pravidla. O vyjmutí dopravy z připravované směrnice o vysílání pracovníků dlouhodobě usilovala Česká republika spolu s dalšími státy EU.

„Vyjmutí dopravy z obecných pravidel pro vyslané pracovníky, která byla primárně nastavena především pro stavební sektor, považuji za obrovský úspěch. Doprava pro mne byla naprostou prioritou od začátku vyjednávání, kterých jsem se osobně účastnila,“ řekla po devítihodinovém vyjednávacím maratonu česká europoslankyně Martina Dlabajová (ALDE). Sektor dopravy je podle ní vysoce mobilní a vyžaduje specifickou úpravu pravidel. „Ta by měla být nekomplikovaná, jednotná, jednoznačná a snadno vymahatelná s cílem usnadnit dopravní činnosti a současně chránit řidiče,“ dodala Dlabajová.

Modernizaci pravidel z roku 1996 představila Evropská komise v březnu 2016, od té doby se o věci vyjednávalo. Unijní exekutiva se snažila o zajištění spravedlivých platových podmínek pro pracovníky, kteří působí v jiné zemi, včetně třeba toho, že by měli být odměňováni podle pravidel země, ve které působí.

Dohoda na podobě novely směrnice, k níž došlo dnes v noci, je podle europoslankyě Dlabajové prozatímní. Znovu se zástupci Evropského parlamentu, členských zemí a Komise (tzv. trialog) sejdou 19. března.

Vyjmutí kamionové dopravy a řešení této problematiky speciální úpravou si kvůli svým dopravcům nepřála jen Česká republika a další země ze středu a východu unie, ale také státy jako je Portugalsko či Španělsko. Také na jejich řidiče by totiž složitým způsobem dopadaly pravidla týkající se například v každé zemi obvyklé mzdy či dalších náhrad.

Mezi změnami proti původní, komisí navržené podobě směrnice, je zkrácení maximální doby vyslání pracovníka, tedy doby, než se na zaměstnance budou muset začít vztahovat národní předpisy země, do které byl vyslán. Komise původně navrhovala 24 měsíců, členské země se ale loni v říjnu dohodly na 18 měsících, kratší dobu prosazovala především Francie.

Nynější výsledný kompromis předpokládá období 12 měsíců s možným prodloužením o dalšího půl roku, odpovídá tedy v praxi oněm 18 měsícům.

Už v říjnu se členské země unie také domluvily na odkladu uplatňování pravidel v mezinárodní automobilové dopravě do doby, než v této oblasti začne platit speciální úprava projednávaná v rámci takzvaného silničního balíčku.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I techto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

Články odjinud