Články odjinud

EK postihla za kartel dodavatele automobilek a přepravce. Firmy se dohadovaly na cenách a vyměňovaly si informace

EK postihla za kartel dodavatele automobilek a přepravce. Firmy se dohadovaly na cenách a vyměňovaly si informace

Evropská komise dnes postihla námořní přepravce aut a dodavatele součástek pro automobilový průmysl za dohody, které byly v rozporu s antimonopolními pravidly EU. Byly jim uděleny pokuty v celkové výši 546 milionů eur (13,9 miliardy Kč). Vyplývá to z dnešního prohlášení EK.

Komise postihla několik společností za tajné domluvy v námořní přepravě aut a v dodávkách automobilových dílů. Tři samostatná rozhodnutí, která byla přijata dnes, ukazují, že nebudeme tolerovat chování potlačující konkurenci a ovlivňující evropské spotřebitele a průmysl, uvedla v prohlášení komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Zvýšením cen za dopravu nebo součástky kartely poškodily evropské spotřebitele a negativně ovlivnily konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, který zaměstnává v EU zhruba 12 milionů lidí.

Přepravci CSAV, K-Line, WWL-EUKOR a NYK mají zaplatit 395 milionů eur za vytvoření kartelu pro námořní přepravu nových osobních a nákladních aut mezi Evropou a dalšími kontinenty. Firmy se dohadovaly na cenách, rozdělily si zákazníky a vyměňovaly si obchodně citlivé informace. Dohoda trvala téměř šest let, od října 2006 do září 2012. Další přepravní společnost MOL nebude pokutována, protože o kartelu informovala.

Kartel ovlivnil dovozce aut, výrobce aut, kteří vyvážejí auta, i konečné zákazníky. EK upozornila, že v roce 2016 se dovezlo ze zemí mimo EU 3,4 milionu vozů a z EU se vyvezlo do zemí mimo unii 6,3 milionu vozů. Téměř polovinu těchto vozů přepravily pokutované firmy.

Druhý případ se týká zapalovacích svíček pro automobily a firem Bosch, Denso a NGK. Firmy se dohodly, že se vyhnou vzájemné konkurenci a budou navzájem respektovat své tradiční zákazníky. Dohoda měla trvat v letech 2000 až 2011 a firmy si současně poskytovaly navzájem obchodně citlivé informace a v některých případech se dohadovaly na cenách pro určité zákazníky. Bosch a NGK mají zaplatit celkem 76 milionů eur, firma Denso získala imunitu, protože o kartelu informovala.

Firmy Bosch a Continental musí také zaplatit 75 milionů eur kvůli dohodě o dodávkách brzdových systémů pro německé automobilky.

 

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I techto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

Články odjinud