Europoslanci chtějí zatočit s dvojí kvalitou potravin. Změnu v regálech zajistí zákon, slibují

Lucie Bednárová

Stejné logo, stejný obal, ale pod ním naprosto odlišná kvalita výrobku v závislosti na tom, v jaké zemi EU zákazníci nakupují. To je realita, se kterou se v posledních měsících snaží intenzivněji bojovat unijní instituce. Podle Evropského parlamentu není jiné cesty, než podobné praktiky zkrátka zakázat evropskou legislativou. Jinak by šlo o klamání o spotřebitele, říkají.

„Dvojí kvalita lidem vadí a podrývá jejich důvěru ve férové fungování vnitřního trhu a v EU jako celek. Musíme skoncovat s dvojími standardy nejen u potravin, ale i drogistického či spotřebního zboží,“ říká česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která se problematikou dlouhodobě zabývá. Europoslanci ve výboru pro vnitřní trh (IMCO) podpořili koncem tohoto týdne její zprávu s několika opatřeními, která mají zabránit setrvalému klamání spotřebitelů v některých evropských zemích.

V první řadě je v materiálu obsažen požadavek na společný přístup k testování produktů, aby se zjistil skutečný rozsah problému. Dále je podle europoslanců potřeba, aby lépe spolupracovaly národní spotřebitelské organizace a dozorové orgány a také aby výrobci měli možnost použít na balení svých produktů logo, které by označovalo, že kvalita produktu je stejná ve všech zemích EU.

Evropská komise nedávno představila jednotnou metodiku pro porovnávání složení a vlastností potravin prodávaných v různých zemích EU v podobných obalech a přišla také s návrhem, aby došlo k legislativní změně směrnice o nekalých obchodních praktikách. To je podle Sehnalové a většiny jejích kolegů správné, ale zároveň je potřeba jít ještě dál a návrh, který nyní instituce EU projednávají, v řadě oblastí zpřesnit. „Pokud se značkový výrobek liší v závislosti na tom, kde si jej spotřebitel kupuje, a změna není na první pohled jasná, mělo by se nově jednat o nekalou praktiku tak, jak určuje evropská legislativa, včetně možnosti ji účinně postihovat dozorovými orgány,“ vysvětluje česká europoslankyně.

Výrobci často argumentují tím, že své výrobky přizpůsobují chutím, preferencím a peněženkám svých zákazníků v jednotlivých státech a zdůrazňují, že složení výrobků uvádějí na obalech. Rozdíly v chuti potravin mohou podle nich vznikat třeba proto, že místní továrna používá místní suroviny, případně jejich levnější varianty, pokud je v zemi menší kupní síla. To je sice v EU legální, problém ale může nastat v momentě, kdy lidé kupují méně kvalitní výrobky za stejně vysokou cenu a nevědí o tom.

sinfin.digital