Články odjinud

Europoslanci udeřili na automobilky a chtějí radikálně zelenější provoz: emise mají klesnout o dvě pětiny

Europoslanci udeřili na automobilky a chtějí radikálně zelenější provoz: emise mají klesnout o dvě pětiny

Evropský parlament se vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut, než navrhovala Evropská komise. Europoslanci zvedli ruku pro návrh, podle kterého od roku 2030 nově vyrobená auta budou muset vypouštět o 40 procent oxidu uhličitého méně, než stanoví norma pro rok 2021. Evropská komise navrhovala 30 procent. Dnešní hlasování určilo postoj Evropského parlamentu pro vyjednávání s členskými státy EU, proto je možné, že konečná podoba limitů kvůli kompromisu ještě dozná změn.

Evropská komise chtěla limit od roku 2025 snížit o 15 procent a od roku 2030 o 30 procent. Europarlamentní výbor pro životní prostředí návrh komise ještě více zpřísnil, a to na snížení o 20 procent od roku 2025 a o 45 procent od roku 2030. Ještě před hlasováním se očekávalo, že europoslanci návrh výboru odmítnou, neboť příliš tvrdé limity by podle kritiků ohrozily stávající pracovní místa v automobilovém průmyslu a podvázaly hospodářský růst. Kriticky se k přísným omezením stavěly i členské státy se silným automobilovým odvětvím.

Europoslanci se dnes nakonec rozhodli pro variantu, která u osobních aut a lehkých užitkových vozů počítá pro roky 2025 a 2030 se snížením o 20, respektive o 40 procent. Návrh Evropský parlament schválil poměrem hlasů 389 proti 239.

Snížení o 40 procent od roku 2030 je o pět procentních bodů více, než je postoj České republiky. „Budeme sledovat českou pozici, tak jak vykrystalizovala v posledních dnech a hodinách. Ta hovoří o 35 procentech,“ řekl ČTK ještě před hlasováním europoslanec Pavel Poc (ČSSD). Dodal, že český návrh je realistický.

Jeho kolega z ODS Evžen Tošenovský upozornil, že požadavky na snížení emisí zcela ignorují současnou situaci na trhu i technologické možnosti. „Pokoušíme se nařídit něco, co není fyzicky možné. Poškodíme automobilky, které jen v České republice tvoří na 400.000 pracovních míst, a životnímu prostředí nepomůžeme,“ uvedl Tošenovský.

„Znění, které dnes přijal Výbor pro životní prostředí ENVI, je pro mne zcela neakceptovatelné a nemohla jsem ho dnes při hlasování podpořit. Je potřeba, aby se instituce EU soustředily na přijetí takových cílů, které budou realistické,“ myslí si česká europoslankyně Martina Dlabajová (ANO). „Nařízení by mělo být co nejvíce flexibilní a nemělo by se ubírat k jednomu technologickému řešení. Jsem zásadně proti tomu, aby docházelo k omezování hospodářského růstu, snižování konkurenceschopnosti a ztrátě pracovních míst,“ dodala.

Dlabajová dále upozornila, že automobilový průmysl je jedním z nejdůležitějších odvětví evropské i české ekonomiky a vytváří více než 6 % celkové zaměstnanosti v EU. Obrovský význam má také pro Česko. Podle aktuálních čísel Sdružení automobilového průmyslu se na průmyslové produkci u nás podílí bezmála jednou čtvrtinou.

Kritický názor na přísnější snižování limitů má i její kolegyně ve frakci evropských liberálů a další česká europoslankyně Dita Charanzová (ANO). Podle ní není možné v zájmu ušlechtilých cílů připravit evropský automobilový průmysl o konkurenceschopnost na globálním trhu. Charanzová nyní věří, že se v rámci diskuse s členskými státy podaří najít takový kompromis, aby byl dopad na automobilový průmysl co nejmenší.

„Stanovení limitu na emise CO2 z automobilů a dodávek musí reflektovat jak potřebu reagovat na klimatické změny, tak i možnosti automobilového sektoru, který nejen v České republice, ale i v celé EU zajišťuje tisíce pracovních míst,“ uvedl europoslanec Stanislav Polčák. Dodal, že potřebný je konkrétní, avšak dosažitelný cíl, který v konečném důsledku přispěje jak ke snížení škodlivých emisí, tak k dalšímu rozvoji špičkových evropských automobilových technologií.

„Asi nejhorší na celém zpřísnění emisních limitů je, že jsou stanovovány arbitrárně bez hluboké a technicky podložené diskuse s odvětvím, které patří mezi ekonomické pilíře hlavních evropských ekonomik. Musíme se připravit, že za dekádu bude v Evropě úplně jiný automobilový průmysl - z pohledu velikosti, struktury a produktů,“ řekl ČTK automobilový expert z EY Petr Knap.

České automobilky varují, že přijetí přísnějších požadavků na snížení emisí CO2 pro osobní auta a dodávky může v Česku podvázat ekonomický růst a konkurenceschopnost. Negativně se také projeví na zaměstnanosti v tuzemském autoprůmyslu.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I techto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

Články odjinud