Francie a Belgie ze strachu z konkurence šikanují řidiče z východu. Pokutují je za spaní v kabině aut

Lucie Bednárová

Ve Francii a Belgii vzrostl počet kontrol řidičů mezinárodní dopravy, zda dodržují zákony a netráví povinnou týdenní pauzu v kabinách svých aut. Pokud se proviní, hrozí jim vysoké pokuty atakující částku 2000 eur (v přepočtu více než 50 tisíc korun). Kontroloři se navíc v poslední době nezdráhají a zacházejí mnohem dál. Po řidičích hlavně z východní části Evropy totiž chtějí, aby doložili, že mimo auto trávili i předchozí týdenní odpočinek - a to dokonce i tehdy, pokud se nenacházeli na belgickém nebo francouzském území. Podobnou zkušenost mají i čeští dopravci, kteří takovou praxi odsuzují a považují ji za neoprávněnou. Jde podle nich o součást tažení západoevropských zemí proti levnější konkurenci z východu.

Německo, Francie a Belgie kontrolují od loňského roku řidiče, zda místo hotelu nebo ubytovny netráví povinný týdenní odpočinek v kabinách svých aut. Pokud zjistí, že řidiči ve voze přespávají, rozdávají pokuty. Podobná praxe si vysloužila kritiku dopravců, kteří upozorňovali na to, že je to v rozporu s unijními pravidly a že to západní Evropa dělá jen proto, aby se zbavila levné konkurence z východu. Západoevropským státům dal ale loni v prosinci za pravdu Soudní dvůr EU a pravděpodobně tak spustil novou vlnu kontrol. A nejen to – řidiči z východní Evropy si stěžují, že kontroloři přitvrdili a často zacházejí nad rámec pravidel.

Děje se to ve Francii a Belgii, kde kontroly po řidičích požadují, aby prokázali, že odpočívali v hotelu nebo na ubytovně i při předchozí týdenní pauze. A to dokonce i tehdy, pokud si ji vybírali na území jiných států.

INFOGRAFIKA DNE: Dneškem vstupuje v platnost GDPR. Co znamená pro vás a pro vaše data?

sinfin.digital