Francie a Belgie ze strachu z konkurence šikanují řidiče z východu. Pokutují je za spaní v kabině aut | info.cz

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Francie a Belgie ze strachu z konkurence šikanují řidiče z východu. Pokutují je za spaní v kabině aut

Francie a Belgie ze strachu z konkurence šikanují řidiče z východu. Pokutují je za spaní v kabině aut

Ve Francii a Belgii vzrostl počet kontrol řidičů mezinárodní dopravy, zda dodržují zákony a netráví povinnou týdenní pauzu v kabinách svých aut. Pokud se proviní, hrozí jim vysoké pokuty atakující částku 2000 eur (v přepočtu více než 50 tisíc korun). Kontroloři se navíc v poslední době nezdráhají a zacházejí mnohem dál. Po řidičích hlavně z východní části Evropy totiž chtějí, aby doložili, že mimo auto trávili i předchozí týdenní odpočinek - a to dokonce i tehdy, pokud se nenacházeli na belgickém nebo francouzském území. Podobnou zkušenost mají i čeští dopravci, kteří takovou praxi odsuzují a považují ji za neoprávněnou. Jde podle nich o součást tažení západoevropských zemí proti levnější konkurenci z východu.

Německo, Francie a Belgie kontrolují od loňského roku řidiče, zda místo hotelu nebo ubytovny netráví povinný týdenní odpočinek v kabinách svých aut. Pokud zjistí, že řidiči ve voze přespávají, rozdávají pokuty. Podobná praxe si vysloužila kritiku dopravců, kteří upozorňovali na to, že je to v rozporu s unijními pravidly a že to západní Evropa dělá jen proto, aby se zbavila levné konkurence z východu. Západoevropským státům dal ale loni v prosinci za pravdu Soudní dvůr EU a pravděpodobně tak spustil novou vlnu kontrol. A nejen to – řidiči z východní Evropy si stěžují, že kontroloři přitvrdili a často zacházejí nad rámec pravidel.

Děje se to ve Francii a Belgii, kde kontroly po řidičích požadují, aby prokázali, že odpočívali v hotelu nebo na ubytovně i při předchozí týdenní pauze. A to dokonce i tehdy, pokud si ji vybírali na území jiných států.

Rumunští dopravci (UNTRR) navíc tvrdí, že kontrolám nestačí ústní prohlášení nebo fotka, že řidič trávil 45hodinovou pauzu mimo kabinu kamionu – třeba u rodiny nebo známých, ale požadují po něm písemné potvrzení od ubytovacího zařízení. Pokud ho řidič nemá, může počítat s pokutou, která se pohybuje v rozmezí od 1000 do 2250 eur (téměř 60 tisíc korun). Podle Rumunů jde o formu šikany, protože belgické ani francouzské zákony nepočítají se zpětnou kontrolou a nemluví ani o povinnosti dokládat, že povinná pauza neproběhla v autě.

„Námitky rumunských kolegů jsou na místě,“ řekl redakci generální tajemník sdružení českých dopravců ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř. Podobné postupy kontrol totiž zažili v poslední době i někteří čeští řidiči.

Zatím jde pouze o ojedinělé případy, ale je pravděpodobné, že budou přibývat. „Zaznamenali jsme jeden takový případ. Řidič české dopravní společnosti dostal pokutu ve Francii za to, že nedoložil, že nespal v kabině při odpočinku, který mu vycházel shodou náhod na území Německa. Pokud kontrolor závadu nezjistí na místě, neměl by vyžadovat něco, co pravidla řidiči neukládají, v tomto případě potvrzení z hotelu,“ uvedl Hromíř.

Situaci na místě podle něj mnohdy komplikuje jazyková bariéra. „Pro řidiče je to těžké. Díky této bariéře se kontrolní složky dostávají do velmi silné pozice a řidič se nemůže účinně bránit,“ říká. „Zvažujeme, že bychom tento případ dali k soudu a ohradili se proti uložené pokutě. Ty se obecně pohybují v řádu 1000-2000 eur. To je opravdu hodně."

Boj za sociální postavení řidičů, nebo protekcionismus?

Dopravní firmy ze střední a východní Evropy už delší dobu upozorňují na probíhající tažení západoevropských států proti levné konkurenci. Zákaz spánku v kabinách kamionů během povinného týdenního odpočinku, který si řidiči v mezinárodní dopravě musí vybírat po šesti dnech za volantem, jde totiž ruku v ruce se zaváděním národních legislativ o minimální mzdě také pro zahraniční dopravce – a to i v případě, že jejich řidiči danými státy jen projíždějí. Nejprve s tím začalo Německo, které brzy následovala Francie a později také Rakousko. Nová pravidla pro mezinárodní dopravu vznikají nyní na evropské úrovni a podle mnohých kopírují představy právě západní Evropy.

„Tato situace jen dokládá to, co západní Evropa nechce přiznat. Přitom není zapotřebí zvláštní bystrozrak, aby nešlo pod rouškou zdánlivé starosti o sociální postavení našich vysílaných řidičů a férové mzdy rozeznat obyčejný protekcionismus,“ říká k tomu česká europoslankyně Martina Dlabajová (ANO/ALDE), která se podílí na jednání o podobě nových pravidel na celoevropské úrovni. Podle ní tím západoevropské státy podkopávají svobodu volného trhu, na které EU stojí a kterou tyto země využívají ve velkém – včetně najímání levné pracovní síly v odvětvích, v nichž to potřebují.

Kontroly v Belgii a Francii za nedodržování týdenní doby odpočinku, a to i v době, kdy jej řidiči tráví v jiné zemi, považuje Dlabajová za „něco ojedinělého, nad čím zůstává rozum stát“.

„Osobně proti kontrolám nic nemám a naopak tvrdím, že by se měly posílit. Vše by se ale mělo odehrávat v mantinelech jednotné úpravy platné evropské legislativy, ne v rámci národních úprav, které tříští trh,“ řekla redakci.

 

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.