Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Francie a Belgie ze strachu z konkurence šikanují řidiče z východu. Pokutují je za spaní v kabině aut

Francie a Belgie ze strachu z konkurence šikanují řidiče z východu. Pokutují je za spaní v kabině aut

Ve Francii a Belgii vzrostl počet kontrol řidičů mezinárodní dopravy, zda dodržují zákony a netráví povinnou týdenní pauzu v kabinách svých aut. Pokud se proviní, hrozí jim vysoké pokuty atakující částku 2000 eur (v přepočtu více než 50 tisíc korun). Kontroloři se navíc v poslední době nezdráhají a zacházejí mnohem dál. Po řidičích hlavně z východní části Evropy totiž chtějí, aby doložili, že mimo auto trávili i předchozí týdenní odpočinek - a to dokonce i tehdy, pokud se nenacházeli na belgickém nebo francouzském území. Podobnou zkušenost mají i čeští dopravci, kteří takovou praxi odsuzují a považují ji za neoprávněnou. Jde podle nich o součást tažení západoevropských zemí proti levnější konkurenci z východu.

Německo, Francie a Belgie kontrolují od loňského roku řidiče, zda místo hotelu nebo ubytovny netráví povinný týdenní odpočinek v kabinách svých aut. Pokud zjistí, že řidiči ve voze přespávají, rozdávají pokuty. Podobná praxe si vysloužila kritiku dopravců, kteří upozorňovali na to, že je to v rozporu s unijními pravidly a že to západní Evropa dělá jen proto, aby se zbavila levné konkurence z východu. Západoevropským státům dal ale loni v prosinci za pravdu Soudní dvůr EU a pravděpodobně tak spustil novou vlnu kontrol. A nejen to – řidiči z východní Evropy si stěžují, že kontroloři přitvrdili a často zacházejí nad rámec pravidel.

Děje se to ve Francii a Belgii, kde kontroly po řidičích požadují, aby prokázali, že odpočívali v hotelu nebo na ubytovně i při předchozí týdenní pauze. A to dokonce i tehdy, pokud si ji vybírali na území jiných států.

Rumunští dopravci (UNTRR) navíc tvrdí, že kontrolám nestačí ústní prohlášení nebo fotka, že řidič trávil 45hodinovou pauzu mimo kabinu kamionu – třeba u rodiny nebo známých, ale požadují po něm písemné potvrzení od ubytovacího zařízení. Pokud ho řidič nemá, může počítat s pokutou, která se pohybuje v rozmezí od 1000 do 2250 eur (téměř 60 tisíc korun). Podle Rumunů jde o formu šikany, protože belgické ani francouzské zákony nepočítají se zpětnou kontrolou a nemluví ani o povinnosti dokládat, že povinná pauza neproběhla v autě.

„Námitky rumunských kolegů jsou na místě,“ řekl redakci generální tajemník sdružení českých dopravců ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř. Podobné postupy kontrol totiž zažili v poslední době i někteří čeští řidiči.

Zatím jde pouze o ojedinělé případy, ale je pravděpodobné, že budou přibývat. „Zaznamenali jsme jeden takový případ. Řidič české dopravní společnosti dostal pokutu ve Francii za to, že nedoložil, že nespal v kabině při odpočinku, který mu vycházel shodou náhod na území Německa. Pokud kontrolor závadu nezjistí na místě, neměl by vyžadovat něco, co pravidla řidiči neukládají, v tomto případě potvrzení z hotelu,“ uvedl Hromíř.

Situaci na místě podle něj mnohdy komplikuje jazyková bariéra. „Pro řidiče je to těžké. Díky této bariéře se kontrolní složky dostávají do velmi silné pozice a řidič se nemůže účinně bránit,“ říká. „Zvažujeme, že bychom tento případ dali k soudu a ohradili se proti uložené pokutě. Ty se obecně pohybují v řádu 1000-2000 eur. To je opravdu hodně."

Boj za sociální postavení řidičů, nebo protekcionismus?

Dopravní firmy ze střední a východní Evropy už delší dobu upozorňují na probíhající tažení západoevropských států proti levné konkurenci. Zákaz spánku v kabinách kamionů během povinného týdenního odpočinku, který si řidiči v mezinárodní dopravě musí vybírat po šesti dnech za volantem, jde totiž ruku v ruce se zaváděním národních legislativ o minimální mzdě také pro zahraniční dopravce – a to i v případě, že jejich řidiči danými státy jen projíždějí. Nejprve s tím začalo Německo, které brzy následovala Francie a později také Rakousko. Nová pravidla pro mezinárodní dopravu vznikají nyní na evropské úrovni a podle mnohých kopírují představy právě západní Evropy.

„Tato situace jen dokládá to, co západní Evropa nechce přiznat. Přitom není zapotřebí zvláštní bystrozrak, aby nešlo pod rouškou zdánlivé starosti o sociální postavení našich vysílaných řidičů a férové mzdy rozeznat obyčejný protekcionismus,“ říká k tomu česká europoslankyně Martina Dlabajová (ANO/ALDE), která se podílí na jednání o podobě nových pravidel na celoevropské úrovni. Podle ní tím západoevropské státy podkopávají svobodu volného trhu, na které EU stojí a kterou tyto země využívají ve velkém – včetně najímání levné pracovní síly v odvětvích, v nichž to potřebují.

Kontroly v Belgii a Francii za nedodržování týdenní doby odpočinku, a to i v době, kdy jej řidiči tráví v jiné zemi, považuje Dlabajová za „něco ojedinělého, nad čím zůstává rozum stát“.

„Osobně proti kontrolám nic nemám a naopak tvrdím, že by se měly posílit. Vše by se ale mělo odehrávat v mantinelech jednotné úpravy platné evropské legislativy, ne v rámci národních úprav, které tříští trh,“ řekla redakci.

 

 

Většinu velkých měst získalo ANO, neovládlo ale Prahu. Významně ztratila ČSSD

Hnutí ANO získalo v letošních komunálních volbách nejvíce velkých měst. Ztratilo ale Prahu, kde vyhrála ODS před Piráty, ANO tam skončilo páté. V Brně, Ostravě a řadě dalších měst však zvítězilo. Významné ztráty zaznamenala sociální demokracie. V celé republice pak tradičně nejvíce zastupitelských křesel získala nejrůznější místní sdružení nezávislých kandidátů. Volební účast se pohybovala mírně nad 47 procenty, což je zhruba o tři procentní body víc než v roce 2014. Vyplývá to z údajů na volebním serveru.

Občanští demokraté sice v Praze vyhráli, ale mohou i tak skončit v opozici. O koalici chtějí totiž další subjekty, jež v hlavním městě uspěly - hnutí Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) - jednat s Piráty. Do pražského zastupitelstva se poprvé od roku 1990 nedostanou zástupci ČSSD a KSČM. Sociální demokraté nebudou poprvé od roku 1990 ani v zastupitelstvech některých dalších měst, kde dosud měli vliv na chod radnic. Platí to například pro Hradec Králové, Ústí nad Labem a Zlín.

ODS, která v Praze vyhrála komunální volby, získala v 65členném zastupitelstvu 14 mandátů. Druzí Piráti mají 13 mandátů stejně jako třetí Praha Sobě a čtvrtá koalice TOP 09 a STAN. Hnutí ANO, jež mělo v minulém období primátorku, v Praze skončilo na pátém místě. Bude mít 12 křesel.

Volby

V Brně vyhrálo hnutí ANO s 23,03 procenta voličů a v pětapadesátičlenném zastupitelstvu získalo 18 mandátů. Na druhém místě skončila ODS s podporou Svobodných s výsledkem 18,55 procenta, což znamená zisk 14 mandátů. Primátor a lídr ANO Petr Vokřál jednal už s jedničkou ODS Markétou Vaňkovou. Ani jeden spolupráci nevyloučil, ale ani ji nepotvrdil.

V Ostravě vyhrálo ANO s velkým náskokem. Získalo 32,72 procenta hlasů a 21 mandátů v zastupitelstvu, které má 55 členů. Na druhém místě skončilo hnutí Ostravak, volilo ho 11,49 procenta lidí a má sedm mandátů. Ostravský primátor a lídr vítězného hnutí ANO Tomáš Macura už před volbami tvrdil, že by uvítal pokračování nynější koalice s hnutím Ostravak, ODS a lidovci. Dnes ČTK řekl, že to platí.

ANO zvítězilo ve valné většině krajských měst, na prvním místě skončilo také v Plzni, Olomouci, Jihlavě, Hradci Králové, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Pardubicích, Českých Budějovicích a Zlíně. V Liberci skončilo ANO druhé, vyhráli tam Starostové pro Liberecký kraj.

Link

Z dalších statutárních měst zvítězila například v Karviné a ve Frýdku-Místku ČSSD. V Třinci vyhrálo sdružení Osobnosti pro Třinec, v Kladně Volba pro Kladno a v Mostě hnutí ProMOST. Občanští demokraté zvítězili v Jablonci nad Nisou, Mladé Boleslavi a Teplicích. ANO vyhrálo v Chomutově, Přerově, Prostějově, Havířově, Děčíně a Opavě.

Drahoš a Čunek se můžou smát, o Senát zápolí ODS s ANO. Rath s Paroubkem propadli>>>

Premiér a předseda ANO Andrej Babiš označil výsledky v krajských a okresních městech za úspěch. ANO podle něj mění Česko k lepšímu. Pražský výsledek předseda ANO a premiér považuje za důsledek toho, jaké bylo působení zástupců hnutí v hlavním městě v uplynulých čtyřech letech. Neočekává, že by výsledek voleb ovlivnil fungování koaliční menšinové vlády ANO a ČSSD.

Podle předsedy ODS Petra Fialy občanští demokraté ve volbách jasně posílili a ukazuje se, že strana jde krok po kroku správným směrem. V příštích volbách do Poslanecké sněmovny by podle něj měla ODS bojovat o směřování Česka proti "levicovému hnutí ANO". Babiš předtím při hodnocení voleb levicovou orientaci svého hnutí odmítl a Fialu kvůli podobným vyjádřením kritizoval.

Link

Předseda ČSSD Jan Hamáček bere výsledek voleb jako signál, že se sociální demokracie už odrazila ode dna, na které dopadla v loňských sněmovních volbách. Úspěchy se dostavily tam, kde je strana konsolidovaná, řekl. Vyzdvihl výsledky v Karviné, Frýdku-Místku či Náchodě, naopak pro velká města chce hledat nová témata, za vhodné považuje dostupné bydlení.

Volby se podle komisí obešly bez větších problémů. V Ústeckém kraji ale policie přijala několik podnětů kvůli podezření z možného pokusu o ovlivnění voleb, všemi se zabývá. Kriminalisté zasahovali ve volebních místnostech v Ústí nad Labem a Bílině na Teplicku, podrobnosti ale zatím policie sdělovat nebude.

Sto třicet mega v hajzlu a Prahu nemáme. Komentář čtěte zde>>>

Po volbách už padají hlavy. Rezignovat se chystá místopředseda ČSSD Foldyna>>>

-1