Články odjinud

Lídry EU čekají horké chvilky. Řidiči kamionů jim chtějí hodit na hlavu nová pravidla pro práci v zahraničí

Lídry EU čekají horké chvilky. Řidiči kamionů jim chtějí hodit na hlavu nová pravidla pro práci v zahraničí

Proti novým pravidlům v mezinárodní silniční přepravě, která v těchto měsících vznikají v Bruselu, chtějí už zítra a ve čtvrtek protestovat bulharští dopravci. Vybrali si k tomu dny, kdy bude v bulharském hlavním městě Sofii pořádně rušno – už zítra večer tamu neformální večeří odstartuje jednodenní vrcholné setkání unijních politických špiček, na které přijede i český premiér v demisi Andrej Babiš. Bulhaři chtějí politikům protestem ukázat, že nesouhlasí s připravovanou unijní legislativou pro dopravní firmy. Stejně jako čeští dopravci jsou totiž přesvědčení, že je diskriminační a oslabí jejich postavení na společném trhu.

Složitá pravidla, nabobtnalá administrativa a vysoké náklady, které se v konečném důsledku můžou podepsat na konkurenceschopnosti firem. To pro dopravce především z východní Evropy představují nová pravidla pro mezinárodní silniční dopravu, která nyní připravují unijní instituce. Už zítra proto v hlavním městě Bulharska Sofii začnou dvoudenní demonstrace místních přepravců, kteří s něčím takovým nesouhlasí.

Jak připomíná tisková agentura DPA, datum protestů si dopravci nezvolili náhodně. Ve dnech, kdy chtějí svými auty blokovat bulharskou metropoli, se bude tzv. silničním balíčkem, který upravuje podmínky pro vysílání řidičů v odvětví silniční dopravy, zabývat bulharský parlament. A aby toho nebylo málo – kromě toho do města zamíří i unijní politické špičky, které tu čeká summit věnovaný vztahům EU se západním Balkánem. Českou republiku na něm bude reprezentovat premiér v demisi Andrej Babiš.

Tzv. silniční balíček představila Evropská komise na jaře loňského roku a slibuje si od něj v první řadě srovnání podmínek pro všechny přepravce v Evropě. Kromě povinnosti vyplácet řidičům mzdu ve výši, jaká je běžná v zemi, do které jsou vysláni, se mluví také o jednotné maximální denní a týdenní době řízení, minimální přestávce v řízení nebo minimální týdenní době odpočinku.

Jak už INFO.CZ psalo, vznikající evropská legislativa do značné míry kopíruje postoje západoevropských států v čele s Francii, Německem, ale třeba i Rakouskem. Ty se dlouhodobě snaží silniční dopravu v EU sešněrovat opatřeními, která nahrávají jejich společnostem, ale firmy z východu z jejich trhů vyhánějí. Přepravní společnosti převážně z nových členských zemí EU včetně Česka se proto obávají, že politici nakonec dají „za pravdu“ západu a požadavky ekonomicky slabších zemí zůstanou upozaděny.

Na něco takového vytrvale upozorňují i čeští politici, kteří se v Evropském parlamentu účastní jednání o nové legislativě. „Francouzští a němečtí poslanci napříč politickými frakcemi na nedávném hlasování (v klíčovém výboru pro zaměstnanost a sociální věci EMPL; pozn. redakce) odmítli vyjasnění stávající a nepřehledné situace v oblasti mezinárodní přepravy. Čeští dopravci, kteří jsou již přes tři roky podrobeni diskriminaci v podobě jednostranných protekcionistických opatření, za které dostávají pokuty závratných částek, se tak bohužel nedočkají žádné změny,“ uvedla krátce po hlasování v Evropském parlamentu, které proběhlo na konci dubna, česká europoslankyně Martina Dlabajová (ANO/ALDE).

Další jednání o silničním balíčku probíhají v příslušných výborech Evropského parlamentu dnes. Kromě toho se jím bude zabývat také ještě Evropský parlament jako celek a členské státy EU.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I techto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

Články odjinud