Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Migranti si našli nové trasy. V květnu nelegálně přešlo hranici EU přes dvanáct tisíc lidí

Migranti si našli nové trasy. V květnu nelegálně přešlo hranici EU přes dvanáct tisíc lidí

Agentura Frontex zaznamenala za květen 12 100 neoprávněných přechodů vnější hranice EU, což je o 56 procent méně než loni v květnu. Frontex to dnes uvedl v tiskové zprávě s tím, že prvních pět měsíců letošního roku bylo celkově neoprávněných přechodů vnější hranice EU zhruba 43 200, což je o 46 procent méně ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Frontex má na starosti ochranu vnější hranice EU.

Podle Frontexu je hlavním důvodem nižší migrační tlak v centrálním Středomoří. Tam počty migrantů klesly na květnových přibližně 4100 lidí. To je o 82 procent méně ve srovnání s loňským květnem. Celkově od začátku roku do konce května dorazilo po této trase asi 13 450 lidí, o 77 procent méně proti roku předchozímu. Nejčastějšími dvěma skupinami jsou letos Tunisané a Eritrejci, kteří dohromady představují 37 procent zachycených migrantů.

Ve východní části Středozemního moře snižuje počty příchozích zatím stále platící dohoda mezi unií a Tureckem. Podle Frontexu tam byl v květnu zaznamenán příchod 4400 lidí, což je o 40 procent méně než letos v dubnu. Výrazně - o 90 procent - však vzrostl celkový počet příchozích za prvních pět měsíců letošního roku, a to na 19 800. Migranti tentokrát ovšem volí pozemní cestu z Turecka, hlavními skupinami jsou Syřané a Iráčané.

V důsledku pak Frontex na Západním Balkáně zaznamenal vznik nových tras mířících přes Albánii, Černou Horu a Bosnu a Hercegovinu, a pak přes Srbsko a Bosnu. Znamená to vyšší migrační tlak na hranici mezi Bosnou a Chorvatskem.

Migrace přes Středozemní mořeMigrace přes Středozemní mořeautor: Info.cz

Do Španělska se přes západní Středomoří v květnu dostalo 3400 lidí, což je asi trojnásobek ve srovnání s předchozím měsícem i květnem 2017. Od počátku roku do konce května zaznamenal Frontex v této oblasti 8200 neoprávněných přechodů hranice. To je nárůst o 59 procent. Hlavními zeměmi původu příchozích jsou zde Maroko, Mali a Pobřeží Slonoviny.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1