Články odjinud

Bez udržitelného podnikání se neobejdeme. Co pro něj ale opravdu děláme? Komentář M. Dlabajové

Bez udržitelného podnikání se neobejdeme. Co pro něj ale opravdu děláme? Komentář M. Dlabajové

Udržitelné podnikání či společensky odpovědné podnikání je v dnešní době, a především na poli byznysu, hojně skloňovaným pojmem. Co si pod ním ale vlastně představit? Jak funguje společensky odpovědná firma a v čem se liší od těch ostatních? Ptá se v komentáři pro INFO.CZ česká europoslankyně Martina Dlabajová.

Nutnost udržitelného podnikání vznikla se společenskými změnami, rostoucím významem vyváženosti a pospolitosti v celé společnosti, která by měla stát nad zájmy jednotlivce nebo firmy. Podnikání samozřejmě stále funguje na principu maximalizace zisku, ale firmy již nejsou vnímány jako osamocené ostrovy v konkurenčním boji, ale jako partneři, součásti místních komunit a tím i celé společnosti.

Být společensky odpovědnou firmou může mít různé podoby. Někdo klade důraz na minimalizaci ekologické stopy v životním prostředí, jiný usiluje o nastavení příznivého prostředí pro zaměstnance nad rámec zákonem daných povinností. Ačkoliv se jedná o nové termíny, nejde o nic nového pod sluncem. Jen se pomalu vracíme k tradičním hodnotám, na které jsme v uspěchané době na chvíli zapomněli.

Český jazyk má tu obrovskou výhodu, že dokáže odlišovat pojmy „společenská“ a „sociální“, protože mezi nimi cítím zásadní rozdíl. Udržitelné podnikání nemá nahrazovat sociální jistoty zaměstnanců, ale má podporovat zdravou a fungující společnost. Angličtina tento benefit nemá a tak si musíme vystačit pouze s pojmem „social responsibility“, který tyto odlišné otázky často spojuje. Je to výborná ukázka toho, jakým způsobem formuje jazyk naše myšlení.

V Česku je společensky odpovědné podnikání (CSR) stále ještě v plenkách. Z vlastní podnikatelské zkušenosti vím, jak je pro malé a střední podniky velmi těžké v tomto ohledu obstát. Společensky odpovědná opatření v podnikání jsou velmi nákladná a často jsou to pouze velké firmy a nadnárodní korporace, které mohou do této oblasti investovat potřebné množství finančního a lidského kapitálu. Správně uchopené odpovědné podnikání ale dokáže firmě pomoci také v rámci konkurence na trhu. Firmy, které se na udržitelné podnikání zaměřují, získávají totiž stále více popularity především mezi mladší generací spotřebitelů a zákazníků, kteří tuto firemní kulturu oceňují.

Jak se k odpovědnému podnikání staví EU?

Je zajímavé, že v zahraniční podnikatelé kladou v CSR důraz především na otázku životního prostředí, zatímco české firmy se orientují především na sociální aspekty. Ostatně, každá země má svá specifika a kulturu. Jak se k tomuto fenoménu staví Evropská unie a měla by se tématem vůbec zabývat? Domnívám se, rozhodně ano, a také tak činí! Nejen v rovině diskuse, ale aktivním zapojením a konkrétní podporou.

Největší výzvou v oblasti udržitelného podnikání je bezpochyby zlepšování pozice malých a středních podniků, které u nás i v Evropě tvoří přes 90 % trhu. Tyto firmy často nemají prostředky a možnosti podnikat udržitelně. Budoucnost proto vidím ve větší podpoře ze strany států a EU. Ať už se jedná o finanční podporu a investice, vytváření strategií a cílů udržitelného podnikání.

Evropská komise se na společenskou odpovědnost podniků zaměřuje aktivně přibližně dvacet let. V roce 2011 vydala zatím poslední Obnovenou strategii EU pro sociální odpovědnost podniků. Zdůrazňuje však, že rozvoj sociální odpovědnosti by měl být iniciován a veden samotnými podniky. Role veřejných orgánů by měla spočívat pouze v přijímání dobrovolných opatření a v případě potřeby doplňkové regulace, například při vytváření tržních pobídek. Aktivity EU v této oblasti tedy nemají ani nemohou mít podobu legislativních opatření.

Rozpočet EU 2021-2027Rozpočet EU 2021-2027autor: Info.cz

Jak již bylo řečeno, investice do udržitelného rozvoje jsou náročné, proto je důležitý především finanční aspekt podpory firem. V rámci EU je významným nástrojem program Horizon 2020, který počítá také s finanční podporou inovací v malých a středních podnicích. Pro nové rozpočtové období je v plánu navýšení rozpočtu až o 50 %. I tato skutečnost je dokladem toho, že inovace a rozvoj podniků ve členských zemích je jednou z hlavních priorit EU. Osobně vidím příležitosti ještě v oblasti vzdělávání a v začleňování témat sociální odpovědnosti podniků, udržitelného rozvoje a odpovědného občanství do vzdělávacích osnov. Ale to už je spíše na jednotlivých státech.

Sociální odpovědnost firem je tedy velkým evropským tématem. Protože jde o téma velmi široké a zároveň ryze individuální, vycházející z místních podmínek a potřeb, měli bychom se vyvarovat přesných definic a kritérií. CSR nelze svázat standardizací. Protože to, co děláme od srdce, neformálně a intuitivně, je většinou to správné. Přejme si tedy, aby přibývalo zodpovědných a osvícených podnikatelů, kteří budou vnímat své firmy jako součást celé společnosti, a podílet se na její kultivaci a rozvoji.

Autorka komentáře je poslankyně Evropského parlamentu.

Martina DlabajováMartina Dlabajováautor: Info.cz

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I techto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

Články odjinud