Charanzová: Povinné ručení pro koloběžky a traktůrky je jak ze špatného vtipu | info.cz

Články odjinud

Charanzová: Povinné ručení pro koloběžky a traktůrky je jak ze špatného vtipu

KOMENTÁŘ DITY CHARANZOVÉ | Není jich moc, ale najdou se. Některé návrhy, které nám do Evropského parlamentu doplují od Evropské komise, jsou zkrátka jak ze špatného vtipu. Jeden takový mi na stole přistál někdy v polovině loňského roku. Nabádal, aby se povinné ručení vztahovalo na všechna vozidla a vozítka s motorem, ať už se jedná o elektrickou koloběžku nebo třeba zahradní traktůrek. Už vůbec nemluvím o historických vozech a třeba taky vozech formule 1, která tam měla spadat taky.

Komise reagovala na některé dřívější rozsudky Soudního dvora, které řešily dopravní nehody, k nimž došlo mimo komunikace, případně netradičními dopravními prostředky. K řešení ovšem přistoupila velmi extenzivním způsobem – prostě a jednoduše vztáhnout automaticky povinné ručení na vše, co se po komunikacích i mimo ně hýbe a má kola.

Rozumím tomu, že musíme řešit bezpečnost. Chápu, že je třeba se zamyslet i nad novými vozítky typu elektrokola, na kterých lidé jezdí i v hustě obydlených oblastech, ale není cesta jít celounijní restrikcí a rozšířením povinného ručení všude a na všechny.

Topol Show

Případná rizika, která s sebou některé typy vozítek mohou nést, lze řešit jiným typem pojištění – například odpovědnosti za škodu. Měli bychom ale nechat jednotlivé státy, aby si posoudily, zda a u kterých prostředků toto budou požadovat. Do jaké míry nechají na posouzení jednoho každého uživatele, že takové pojištění potřebuje. Jinak bude věc řešit člověk, který elektrokolo využívá při každodenní cestě do práce, jinak ten, kdo jednou za pár měsíců elektrokolo vyvětrá při nedělním výletu.

Jsem ráda, že se mi o tom povedlo přesvědčit kolegy nejprve v příslušném výboru a ve středu i v Evropském parlamentu. Mé pozměňovací návrhy de facto zachovávají dnešní status quo a výčet vozidel s povinným ručením nerozšiřují. Dobojováno ale ještě není. Všichni čekáme, jak se k návrhu postaví členské země, jejichž pozice bude pro další osud materiálu klíčová. Pokud podpoří původní návrh Komise, vracíme se na začátek.

P.S. Pokud bych odmyslela tento nonsens, byl návrh směrnice v mnoha ohledech naopak velmi dobrý. Například pokud jezdíte roky bez nehod, při stěhování do jiného státu dnes přijdete o všechny bonusy, které vám povinné ručení nabízí v původním bydlišti. To by se mělo změnit a pojišťovna už na vás v sousedním státu prostě nebude koukat, jak na čerstvého držitele řidičského průkazu. Nabídne vám stejné bonusy jako svým domácím klientům. A nakonec, materiál řeší i situace, kdy je například pojišťovna viníka nehody v insolvenci a poškozenému by teoreticky neměly být z čeho vyplaceny uznané prostředky.

Dita Charanzová je poslankyně Evropského parlamentu (ANO/ALDE).

Dita Charanzová

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I těchto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

Články odjinud