Články odjinud

Proč internetoví giganti prohráli bitvu o autorská práva? Špinavá kampaň rozlítila europoslance

Proč internetoví giganti prohráli bitvu o autorská práva? Špinavá kampaň rozlítila europoslance

Když Evropský parlament ve středu schválil reformu autorských práv v EU, největší údiv nevyvolal ani tak souhlas zákonodárců, ale spíš počet hlasů, které se zastáncům podařilo získat. Po hlasování vychází najevo, že technologická lobby hodně „přepískla“ vlastní kampaň. Ta jí přitom přinesla nejen záporné body v unijních institucích, ale nejspíš i vyšetřování.

Zdaleka největším překvapením pak je, že Google, Facebook a další giganti totálně prohráli hlasování o takzvaný článek 13. Ten přenáší zodpovědnost z uživatele na provozovatele internetových platforem v případě, že dojde k porušení autorských práv. Pro služby jako YouTube či Uložto to bude znamenat značné komplikace.

„Myslím si, že se to stalo kvůli spamovací kampani (technologické lobby). Mluvila jsem s některými kolegy a ti byli totálně rozčílení. Na ulicích totiž bylo maximálně 800 lidí, ale my už několik týdnů jen mažeme emaily,“ řekla na tiskové konferenci po hlasování německá europoslankyně Helga Trüpelová.

Trüpelová upozorňuje na rozdíl mezi počtem demonstrantů, které organizovali po celé EU Piráti, a počtem emailů, jimiž technologická lobby zásobovala europoslance. Socialistická europoslankyně Pervenche Beresová těsně před hlasováním uvedla, že mezi 8:00 a 12:00 obdržela 20.000 emailů, v nichž roboty generovaní uživatelé žádali, aby hlasovala proti reformě autorských práv.

Infografika: Duopol a příjmy z reklamyInfografika: Duopol a příjmy z reklamyautor: INFO.CZ

Spamování emailových schránek europoslanců navíc může internetovým gigantům přinést vyšetřování. V některých zemích jde totiž o trestný čin. Podle webu The Trichordist, který se zabývá ochranou autorských práv, kanadské úřady již spustily vyšetřování, které má odhalit viníka spamovací kampaně. Za ní podle všech indicií stojí nezisková organizace OpenMedia.org, kterou nejenom, že vedou bývalí zaměstnanci Googlu, ale internetový giganti ji i velmi pravděpodobně financují. Jde o takzvaný astroturfing, kdy se soukromé firmy schovávají za neziskové organizace.

Právě OpenMedia.org stojí v mnoha případech za vývojem webů, kde v podstatě stačí uvést jméno a software pak rozesílá robotem generované emaily zákonodárcům. Podobně to funguje i v případě telefonování. Důkazy, že kampaň byla ve skutečnosti vedená ze zámoří, kde Google a Facebook sídlí, přinesl opět web The Trichordist. Podle něj nejvíce tweetů s hashtagem #SaveYourInternet namířených proti reformě autorského práva bylo den před hlasováním publikováno ve dvě hodiny ráno středoevropského času.

Zhruba třetina provozu na stránce saveyourinternet.eu pak pocházela přímo ze Spojených států. Není přitom divu. Provozovatelem webu je lobbistická společnost N-Square, jejímž nejvýznamnějším klientem je právě Google.