Nejistota ohledně toho, jaká pravidla se budou vztahovat na řidiče mezinárodní dopravy při jejich cestách za zakázkami po Evropě, je zpět. Může se proto lehce opakovat situace, kdy Německo a další země zpřísnily národní legislativu a ztížily levnějším dopravcům ze zemí střední a východní Evropy přístup na svůj trh. Evropský parlament totiž dnes shodil pod stůl pracně domlouvaný kompromis, který se týkal právě provádění silniční přepravy, úpravy doby řízení a pauzy nebo tzv. kabotáže. Jednání se tak ocitají opět na začátku.
„Je to špatná zpráva pro dopravce i řidiče, protože pořád přetrvává status quo a nejistota, jak se budou chovat některé členské státy,“ řekla po skončení hlasování pléna Evropského parlamentu česká europoslankyně Martina Dlabajová.
Neexistence moderních pravidel, která by chránila zaměstnance a zároveň neomezovala podnikání, totiž může nahrávat situaci, kterou si Evropa v minulosti už několikrát prošla. Některé západoevropské země využily zmatku a nepřehlednosti předpisů a začaly na vlastní pěst přijímat opatření, kterými se snažily zavřít své trhy před konkurencí z druhé strany Evropy včetně Česka. Příkladem je plošné zavedení minimální mzdy v Německu nebo podobné zákony přijaté ve Francii.
Situaci měl i proto řešit pracně dojednaný kompromis na evropské úrovni, který počítal s vyjmutím mezinárodní kamionové přepravy z obecných pravidel pro vysílání pracovníků, které byly ušity na míru jiným sektorům - zejména stavebnictví. Po takové výjimce v minulosti volali i čeští dopravci, kteří se hájili tím, že jejich řidiči mnohdy během jednoho dne projedou i několika zeměmi EU a pokud by měli dodržovat rozdílná pravidla v každé z nich, zcela by se utopili v administrativě. Umělé narovnání odlišných mzdových podmínek, které jsou v Evropě realitou, by navíc mohlo ztížit fungování „levnějších“ dopravců a podle nejčernějších scénářů by mohlo vést i k jejich likvidaci. To by v konečném důsledku pocítili i řidiči.
Kompromis, který kromě výjimky pro mezinárodní dopravu počítal také s novou úpravou pro kabotáž (přeprava prováděná dopravcem usídleným v jednom státě mezi dvěma místy ležícími v jiném státě) a dobu řízení a minimální odpočinek řidičů, však dnes neprošel přes plénum ve Štrasburku. „Dnešní hlasování o trojici zpráv, které připravil výbor pro dopravu (TRAN), prokázalo, jak moc je parlament rozpolcený,“ řekla k tomu europoslankyně Dlabajová. Vyjednávání se tak opět ocitlo v bodě nula a po letních prázdninách se začne prakticky nanovo.