Zdaňte letecké palivo, radí neveřejná unijní studie. Ceny letenek by šly nahoru

Milan Rokos

Letecká doprava je sice v Evropě odpovědná jen za tři procenta vypouštěných emisí oxidu uhličitého, její podíl na znečištění bude ale rychle stoupat. Očekává se, že oproti 4,1 miliardě leteckých pasažérů ve světě v roce 2017 se jejich počet v roce 2037 zdvojnásobí.

Zdanění leteckého paliva kerosenu se tlačí do francouzské politické debaty před evropskými volbami. Prosazuje ho vládní hnutí Republika vpřed!, v ulicích francouzských měst ho ale žádají i stoupenci žlutých vest. Nově ho navrhuje i studie, již si nechala zpracovat Evropská komise.

Studie, kterou si Komise objednala už v dubnu 2017, měla být zveřejněna loni v květnu, stále ale leží v šuplíku bruselských úředníků. Dokument o 66 stránkách si nicméně prohlédli redaktoři francouzského deníku Le Monde a britského Financial Times – studie doporučuje zdanění leteckého paliva 33 eurocenty na litr, čímž by se dosáhlo 10procentního snížení emisí oxidu uhličitého.

O deset procent dražší letenky

Daň by se logicky projevila v ceně letenek. Ty by podle studie vzrostly zhruba o deset procent, čímž by se snížila poptávka veřejnosti a tím i počet letů. Zhruba stejný efekt by takovéto opatření mělo na snížení hladiny hluku z letecké dopravy. Zdanění by se přitom nijak výrazně nepromítlo do evropské zaměstnanosti – v sektoru nyní pracují přes tři miliony lidí.

Jeden z lídrů studentské stávky za klima: Změnit musíme vše, jinak se rozlučme s budoucností

sinfin.digital