Maďaři si u Audi vydupali vyšší mzdy. Děsí to německý autoprůmysl, odhalila se jeho závislost na levné práci

ČTK

lup

Úspěch stávky za vyšší mzdy v maďarském závodě Audi podtrhl závislost německého automobilového průmyslu na pracovní síle ze střední Evropy, píše na svém webu deník Financial Times (FT). Automobilka Audi stále vyhodnocuje, na kolik ji ve středu ukončené několikatýdenní přerušení výroby ze strany členů odborů přišlo. A maďarský protest vyvolal vrásky i na čele ostatních kapitánů německého průmyslu, kteří se na levnou a poměrně kvalifikovanou pracovní sílu v blízkých zemích střední Evropy dosud samozřejmě spoléhali.

Na 13.000 zaměstnanců továrny dceřiné firmy německého Volkswagenu v Györu si vymohlo 18procentní navýšení mezd a odbory organizovaná stávka narušila i výrobu doma v Německu. Úspěšná stávka v zemi, kde odbory hrají jen zanedbatelnou roli, by podle pozorovatelů mohla povzbudit i pracovníky z jiných sektorů. Generální stávku již ohlásily na 14. března odbory, které zastupují zaměstnance maďarské veřejné sféry.

"Fakt, že (členové odborů) měli se svými požadavky úspěch a dostali téměř všechno, co chtěli, ukazuje, jak jsou německé automobilky závislé na svých dodavatelských řetězcích ve střední a východní Evropě," řekl listu Milan Nič z Německé společnosti pro zahraniční politiku.

Zoufalec týdne: Erik Best. Komentář Petra Holce

sinfin.digital