Lidl dal do letáku modela tmavé pleti. Vyvolalo to vlnu nevole

Aneta Bednářová

„České letáky českým lidem“ – podobná hesla provolávají na sociálních sítích zákazníci obchodního řetězce Lidl. Ten v aktuálním letáku použil na jedné dvoustraně modela tmavé pleti. Ačkoli někteří samozvaní vlastenci se bouří, jiní na facebooku děkují obchodu, že propaguje kulturní diverzitu.

Pobouření zákazníků vyvolal černošský mladík, který v aktuální nabídce Lidlu propaguje mikiny a trička. Leták vyšel minulý čtvrtek, negativní ohlasy se začaly snášet na obchod až tento týden. Naštvaní zákazníci Lidlu vyčítají „multi-kulti propagandu“ a snahu odradit české zákazníky. „Já teda nejsem rasista, ale přece jenom by bylo lepší mít tam někoho z naší rasy, myslíte že v Africe mají na letáku bělochy? Nebo v Číně že mají na letáku bělochy? České letáky českým lidem,“ rozčiluje se na profilu řetězce například Luboš Krňávek.

Řetězec podobná obvinění odmítá. „V našich letácích věnujeme veškeré úsilí propagaci našeho zboží a jakoukoli rasovou manipulaci či upřednostňování naprosto odmítáme. Vzhledem ke skutečnosti, že Česká republika je součástí Evropy, ve které žijí lidé různých národností i různé barvy pleti, považujeme modelky a modely v našich reklamních letácích za naprosto v pořádku,“ vysvětluje v oficiálním prohlášení mluvčí Lidlu Zuzana Holá a pro Info.cz dodává: „Leták pro Českou republiku připravujeme výlučně s ohledem na zboží, k jehož propagaci je určen, a využíváme k tomu jak vlastní, tak mezinárodní podklady. Tento postup zachováme i nadále. S ojedinělými projevy rasismu jsme se setkali již v minulosti, nikdy však v takové míře jako dnes.“ 

Kromě negativních ohlasů se ale začaly objevovat i opačné názory. Někteří lidé děkují Lidlu za snahu o kulturní diverzitu a diví se absurdnímu rasismu, který vyvolala obyčejná letáková nabídka. Stránku Lidlu také zasypaly parodie letáku, na kterých hlavu mladíka nahradil i prezident Miloš Zeman nebo jeho mluvčí Jiří Ovčáček.

Obchody v České republice většinou své letáky nijak speciálně pro konkrétní státy neupravují. Liší se samozřejmě například nabídka potravin, modely a modelky ale firmy nijak specificky nevybírají. „My máme letáky v mnoha případech společné pro čtyři země, protože máme společný marketing v rámci Polska, Maďarska, Česka a Slovenska. Jsou tam samozřejmě některá lokální specifika, ale spíš podle nabídky. Zatím jsme se s podobnou reakcí nesetkali,“ tvrdí mluvčí řetězce TESCO Václav Koukolíček.

Ani v Albertu se s podobnou situací zatím nesetkali. „Naše promoční aktivity připravujeme ve spolupráci s dodavateli lokálně pro Českou republiku. Při komunikaci se zákazníky i ostatními partnery vždy respektujeme zásady etického kodexu naší společnosti. S negativními ohlasy, které by se týkaly jakékoli diskriminace, jsme se nesetkali,“ uvedla manažerka komunikace firmy Ahold Barbora Vanko.

sinfin.digital