Hnutí ANO cílí na starší voliče, ODS na vzdělanější, levice vyklízí terén, říká Prokop

Agentura Median tento týden zveřejnila detailní výstupy týkající se dlouhodobé tendence, pokud jde o přesuny voličů mezi jednotlivými formacemi a základní socioekonomické charakteristiky jejich voličů. „Ty mapy hezky ukazují, jak se politická scéna musela přizpůsobit zjevení a posílení tří nových stran,“ vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro INFO.CZ sociolog Medianu Daniel Prokop. A dodává: „Krásně se ukazuje, jak se ANO rok od roku posunuje mezi starší voliče se středním a nižším vzděláním – prostě mezi voliče ČSSD, která ale nenachází žádný nový elektorát, pouze se s nárůstem hnutí ANO marginalizuje.“

Tento týden jste zveřejnili pozoruhodná data k dynamice a přelivům volební podpory jednotlivým stranám. Jednoduchá otázka na úvod. Jak byste popsal základní tendence?

Ty mapy hezky ukazují, jak se politická scéna musela přizpůsobit zjevení a posílení tří nových stran. Nárůst Pirátů mezi mladšími voliči z měst odtud vyhnal dominantní TOP 09, které v posledním roce výrazně stoupl průměrný věk voličů. SPD v letech 2016 a 2017 obsadila velkou část voličů střední generace s nižším vzděláním.
 
V souvislosti s tím lze sledovat posun ODS do vzdělanějších segmentů střední generace – sázka na Fialův proud tady asi byla správná, protože ten klausovský by měl velkou konkurenci – a pohyb ANO ke starším voličům.

Zemanův plán, když nevyjde Babiš. Hrad se bojí krachu jednání, má jméno náhradního premiéra

sinfin.digital