Sázka na vodík. Možná jde o palivo budoucnosti, v Česku vzniknou čerpací stanice za stovky milionů

vkr

Česká republika začne v příštích letech mnohem důrazněji vsázet na vodík jako na pohonnou hmotu budoucnosti. V tuzemsku by mohlo vzniknout až dvanáct vodíkových čerpacích stanic, které následně přitáhnou automobilové výrobce a importéry, aby tento typ vozů u nás nabízeli, tvrdí náměstek ministra dopravy Luděk Sosna. 

Jeho slova potvrzuje české zastoupení japonské automobilky Toyota. „Ve chvíli, kdy zde bude vybudovaná infrastruktura, tak pro nás bude mít smysl začít v Česku automobily s vodíkovým pohonem nabízet,“ říká pro INFO.CZ tisková mluvčí českého zastoupení Toyoty Jitka Kořánová. „Pokud by se podařilo do konce příštího roku vybudovat šest čerpacích stanic, tak už by to pro nás bylo atraktivní.“

Prozatím je situace ohledně vodíkové infrastruktury v Česku tristní. Například při srovnání s Německem je to podobně, jako když se David postaví vedle Goliáše. Česko má zatím jedinou neveřejnou vodíkovou stanici, u západních sousedů jich mají na padesát. Jenže tento nepoměr by se měl v příštích letech začít měnit. 

V současné době totiž probíhá aktualizace tři roky starého Národního akčního plánu čisté mobility (NAK), v níž by na využití této technologie měl být kladen mnohem větší důraz, řekl na konferenci o vodíkových technologiích Hydrogen Days náměstek ministra životního prostředí Vladislav Smrž.

Podle Smrže by tak již do konce příštího roku v Česku mohlo být pět až šest čerpacích stanic na vodík, jejichž současná absence je hlavní překážkou rozšíření mobility založené na vodíku v České republice. 

Ministerstvo dopravy rozvoj vodíkových čerpacích stanic podpoří minimálně 200 miliony korun, které půjdou z Operačního programu doprava. „Na oblast vodíkových stanic je vyčleněno 200 milionů korun, přičemž 1. výzva vyhlášená koncem května má alokaci 150 milionů," říká pro INFO.CZ Lenka Rezková z tiskového odboru Ministerstva dopravy. „Předpokládáme, že by takto mohlo být celkem podpořeno 7 až 8 vodíkových stanic z toho 4 či 5 v 1. výzvě.“ Náměstek ministra dopravy Luděk Sosna dodal, že jeho rezort počítá se vznikem až dvanácti stanic k roku 2025. 

Státní podpora vodíkového pohonu by se ale neměla omezovat jen na vybudování infrastruktury. „Výhledově počítáme i se zavedením dotací na pořízení vodíkového automobilu, podobně, jako je to nyní s dotacemi na elektromobil,“ doplnil Smrž. 

sinfin.digital