Musíme změnit zákony, abychom umožnili pokrok, říká pro INFO.CZ expertka na umělou inteligenci

Lucie Bednárová

„Stojíme před nutností řešit celou řadu právních otázek a v Evropě na to nejsme připraveni,“ říká v rozhovoru pro INFO.CZ mladá vědkyně Alžběta Krausová, která se v Akademii věd ČR zabývá právem umělých bytostí. Měli by mít roboti nést odpovědnost za své chování? Jak nastavit pravidla na situaci, kdy autonomní vozidlo selže a připraví někoho o život, jak se to nedávno stalo? A v jakých oblastech má v EU smysl zavádět regulace a kde naopak ne? I o tom se vedl rozhovor, který původně vyšel v prvním čísle magazínu INFOLAB vydávaném zpravodajským portálem INFO.CZ.

V poslední době se objevují diskuse i mezi vlivnými osobnosti ohledně toho, zda by se měla robotika a umělá inteligence regulovat. O čem to vypovídá?

Vypovídá to o tom, že umělá inteligence čím dál víc ovlivňuje společnost. Nedávná diskuse mezi Elonem Muskem a Markem Zuckerbergem, kterou máte na mysli, byla ale podle mne nepochopena, protože každý mluví trochu o něčem jiném. Zuckerberg hovoří o tom, že umělá inteligence jako vědní obor by neměl být regulován, protože nás přivádí k dalšímu poznání. Musk s tím souhlasí, protože i podle něj je potřeba nadále umělou inteligenci rozvíjet a zjišťovat, kam nás posune. Zároveň však upozorňuje na to, že může vzniknout aplikace, která se zcela vymkne kontrole a to bude znamenat problém. Varuje vlastně před tím, aby se z nástroje nestala neovladatelná síla. A také chce mít jasné mantinely, v nichž se bude moci při vývoji pohybovat.

Kam se v této výměně názorů stavíte?

Regulace v oblasti aplikací je nezbytná. Stojíme před nutností řešit celou řadu právních otázek a v Evropě na to nejsme připraveni. Hlavní dokument, který existuje a ještě ke všemu není právně závazný, je usnesení Evropského parlamentu o doporučeních o občanskoprávních pravidlech pro robotiku ze začátku letošního roku.

Co přesně by se mělo v Evropě regulovat a proč?

Nejaktuálnější je oblast autonomních vozidel, která je nyní snad nejviditelnější aplikací umělé inteligence. Vezměte si třeba Česko. Dnes platí, že se řidič musí plně věnovat řízení vozidla. To ale popírá smysl existence samořídících vozidel. Potřebujeme proto nutně změnit legislativu, abychom vůbec umožnili pokrok.

Dále také třeba musíme zvážit, jak bude efektivní stávající právo na ochranu osobních údajů. Při řízení může auto monitorovat, zda řidič dodržuje rychlostní omezení nebo třeba jak brzdí a reaguje. Takové informace jsou důležité pro pojišťovny. Kde je míra mezi ochranou zájmů řidiče a pojišťoven? Na jaké informace by kdo měl mít právo? Určitě bude třeba spoustu pravidel vyložit právě ve specifickém kontextu autonomních vozidel.

sinfin.digital