Omezení Airbnb? Není to komunismus. Zaspali jsme, jinde to už dávno mají

Oliver Adámek

Pirátský návrh na regulaci ubytovací služby nedávno spustil poprask na sociálních sítích.  Někdo si dělá legraci z paradoxu, že zrovna strana hájící svobodný online svět chce regulovat sdílenou ekonomiku, jiní (například Miroslav Kalousek) rovnou varují před bolševismem. Stejná „marxistická“ opatření přitom dávno fungují ve městech jako je New York, Barcelona, Paříž, Amsterdam nebo Berlín. A kdyby vedení Prahy nezaspalo, nejspíš by už dávno byla i v českém hlavním městě.

Problém sdílené ekonomiky leží tamtéž, kde tkví i její výhody – v neregulovanosti. Asi dvě nejznámější aplikace na sdílené bázi, Uber a Airbnb, totiž začínaly na zcela jiném principu, než k jakému se posunuly dnes. Uber například neměl fungovat jako taxislužba, jeho účelem bylo vytvořit platformu na jednorázový odvoz pro toho, kdo nechce jet tramvají ani platit za klasický taxík. Jinými slovy „Mám zrovna volno v autě, tak někoho svezu“ – až s výrazným nárůstem popularity si kdekdo začal řízením přes Uber přivydělávat nebo se jím rovnou živit.

V tu chvíli nastal problém – Uber začali lidé používat jako normální taxi, jen o poznání levnější a většinou s horším servisem. A také s daleko měkčími podmínkami – bez taxametrů, bez označení i bez zkoušek z místopisu a pravidelných kontrol od magistrátu. Někde na sebe reakce nenechala dlouho čekat – v Dánsku, Maďarsku či Itálii je už Uber jakožto klasický příklad nerovné soutěže postaven mimo zákon, u nás se jej na základě rozhodnutí soudu zbavili zatím jen v Brně, i když soud své předběžné opatření již zrušil.

Strategii sociálních demokratů nerozumím. Udělali ze sebe kašpary, říká Pirát Ferjenčík

sinfin.digital