Schmarcz: Google, Facebook a spol. jsou Obchodníci s vesmírem. Musíme je regulovat

KOMENTÁŘ MARTINA SCHMARCZE | Je libo otrokyni? Kupujte přes Google, Facebook či Apple. A dál: představte si svět, kde pár korporací rozhoduje o tom, jaké dostanete zprávy, co si koupíte, kdo vyhraje volby, komu se podaří velký byznys a kdo naopak zkrachuje. Že je to vize jako z nějaké dystopické sci-fi? Doufejme. Pokud se nám podaří nastavit rozumnou regulaci technologických gigantů, zůstane tato představa jen černou můrou.

Německý zákon o zodpovědnosti provozovatelů sociálních sítí za jejich obsah. Evropská směrnice o copyrightu chránící práva vydavatelů a tvůrců obsahu. Permanentní debata kongresmanů s Facebookem kvůli politické reklamě a zasahování do voleb. Skandál s prodejem dat Cambridge Analytica. Digitální daně. To vše jsou milníky velké celoplanetární debaty o obrovské síle, kterou disponují tzv. internetoví giganti, a o tom, jak jí v zájmu obrany svobody nastavit mantinely.

Vždy mě udiví, kolik lidí reaguje silně odmítavě na všechny pokusy o regulaci Googlu, Facebooku, Twitteru nebo Amazonu. Jsou proti ne proto, že by ta která konkrétní pravidla byla špatná, ale z principu. Prý jde jen o byznys a státy se do něj nemají míchat. Tohle už jsme zažili na počátku 90. let, kdy nám mnozí říkali, že nepotřebujeme žádné antimonopolní a antidumpingové zákony, protože přece trh bez přívlastků si poradí sám. A nastaví vlastní pravidla a vlastní morálku.

Balanc mezi cenzurou a toxickou džunglí: Nechci být arbitr pravdy, říká Jourová a zvažuje, jak zkrotit sítě

sinfin.digital