Půr: Smyčka kolem Facebooku a Googlu se stahuje. Regulace je nutná, posílí svobodu slova

KOMENTÁŘ MICHALA PŮRA | Až nečekaně hodně lidí minulý týden zaujal projev britského komika Sachy Barona Cohena, který se věnoval velkým technologickým firmám, jakými jsou Facebook či Google. Označil je za největší propagandistickou mašinérii v dějinách a znovu tak otevřel otázku možné regulace, která by jmenované sítě zkrotila.

Slova muže, který ztvárnil postavu Borata, mezi mnohými vyvolala obavy z cenzury. V tu chvíli ale nikdo netušil, že zastánci regulace dostanou během několika dní nový silný argument. Americká média totiž informovala, že prezidentskou kampaň Michaela Bloomberga na sociálních sítích povede bývalý šéf Facebooku Gary Briggs. To samo o sobě nemusí nic znamenat, ale samozřejmě se nabízí otázka, zda tak Bloomberg nezískává výhodu, o níž se může konkurentům jenom zdát. Ukazuje se tak, že zřejmě nejsou daleko od pravdy ti, kdo varují, že Facebook či Google už dávno stojí nad státy, jež proti nim nemají žádnou páku (rozuměj regulaci). Pokud se tzv. technologičtí giganti rozhodnou dosadit do libovolného prezidentského úřadu svého kandidáta, mají solidní šanci na úspěch.

Jakékoliv dosavadní pokusy nastavit komplexní regulaci jsou velmi slabé, přestože o tom politici rádi mluví. Soustředí se ovšem na téma šíření dezinformací či fake news a zcela tak míjejí podstatu celého problému, který velcí technologičtí hráči představují. Zatímco média nemohou tisknout libovolnou politickou reklamu, Facebook explicitně říká, že to hodlá dělat. Zatímco uživateli hrozí za některé příspěvky trest, Facebooku je to úplně jedno, protože sám sebe označuje za „internetovou platformu“, jíž se zákony údajně netýkají. Místo toho maže příspěvky či uživatele na základě svého naprosto netransparentního uvážení, které má s Zuckerbergem tolik proklamovanou svobodou slova skutečně málo společného.

Twitter je extrémně toxický. Ukradli mi digitální život, říká smazaný youtuber Bratříček

sinfin.digital