Právo v době digitální 3: Pokud se prohlížeče domluví na blokování reklamy, může to být problém, říkají právníci

Jan Januš

V posledním příspěvku malé série o právních souvislostech digitální ekonomiky se dotkneme konkrétního problému. Některé internetové prohlížeče blokují různými způsoby reklamu, například ztišují její zvuk. Je to v pořádku? Neodporuje to například pravidlům hospodářské soutěže? INFO.CZ  požádalo o vyjádření k těmto otázkám experty na soutěžní právo či digitální ekonomiku. Takovéto jednání by podle nich mohlo být problematické například ve chvíli, pokud by se na podobném postupu firmy mezi sebou domluvily, aby diskriminovaly menší hráče.

Je z hlediska hospodářské soutěže v pořádku blokování reklam v různých internetových prohlížečích? Podle vedoucího Ústavu práva a technologií Masarykovy univerzity Radima Polčáka může jít za určitých okolností o zneužití tržní moci, ale spíše se podle něj může v konkrétních případech jednat o nekalou soutěž: „Konkrétně o to, co Petr Hajn nazývá zabraňovací soutěží. Osobně si myslím, že blokování reklam může mít hospodářsko-soutěžní aspekty spíše zprostředkovaně. Pokud se blokování reklam rozšíří nad práh ekonomické bolestivosti větších korporátů, vytvoří to tlak na alternativní modely monetizace internetového obsahu. Někteří komentátoři v tomto směru předvídají jako jeden z následků tlak na síťovou neutralitu - v takovém případě pak půjde čistě o hospodářsky-soutěžní problematiku.”

Právo v době digitální: Ani obři jako Google či Facebook nesmějí zneužívat své postavení

sinfin.digital