Nespravedlivé zdravotnictví: V péči si nejsme rovni. Na problémy upozorňuje advokátka Vladislava Křivová

Jan Januš

Zásahy proti takzvaným nadstandardům a zdravotnickým poplatkům měly hájit rovnost pacientů, fakticky ale ještě prohloubily jejich nerovnost. I to vyplývá ze slov odbornice na zdravotnické právo Vladislavy Křivové, partnerky advokátní kanceláře Vašíček a partneři. „Momentálně naše právní úprava úhradu jiných než standardních řešení neumožňuje. Připlácení tak aktuálně funguje v oblasti lékové, zdravotnických prostředků nebo ve stomatologii, kde jsme si na příplatkovou léčbu již zvykli a málokdo ji považuje za něco 'nemorálního'," říká v rozhovoru pro INFO.CZ.

Jak v současnosti hodnotíte nastavení jednotlivých práv a povinností ve zdravotnictví? 

Momentálně se zdravotnická legislativa stejně jako judikatura už několik let snaží narovnat právní pozici pacienta, hodně úsilí se věnovalo informovanému souhlasu, ochraně osobních údajů pacienta (zejména v souvislosti s GDPR), reflektování jeho slabší pozice při absenci zdravotnické dokumentace (tzv. obrácení důkazního břemene v soudním sporu).

Bohužel však v tomto právním úsilí postrádám zdůraznění povinností pacienta vůči sobě samému i vůči poskytovateli zdravotních služeb, zohlednění odpovědnosti pacienta za přijatá rozhodnutí. Pokud však voláme po našich právech, musíme akceptovat povinnosti, které jsou s nimi neoddělitelně spojené a odpovědnost, která se na ně váže.

Šámal vybral Kůrkova nástupce u Nejvyššího soudu. Civilní kolegium od ledna povede Jan Eliáš

sinfin.digital