Zahraniční e-shopy už vás nesmějí diskriminovat. Prodávat musí za stejných podmínek

Kateřina Mandulová

ANALÝZA KATEŘINY MANDULOVÉ | On-line nakupování se díky novým pravidlům Evropské unie značně zjednodušuje. Končí totiž zeměpisná omezení prodeje, které mohou mít nejrůznější formu – od zamezení přístupu zákazníků na webové stránky prodejce, přes jejich přesměrování na jiné stránky, až po nedoručování zboží do určitých států nebo platební restrikce. Takováto praxe zahraničních e-shopů už nebude v rámci Evropské unie do budoucna možná.

Evropská komise a národní soutěžní úřady velmi aktivně sledují omezení prodejů v oblasti e-commerce. Vertikální restrikce v dodavatelsko-odběratelských vztazích jsou evergreenem soutěžního práva. Nyní lze pozorovat zvýšenou aktivitu Evropské komise a národních soutěžních úřadů v souvislosti s prodejem on-line. Soutěžní regulace je aktuálně doplněna novým evropským nařízením o zeměpisném blokování bez objektivního důvodu (tzv. geo-blocking), které začalo platit od prosince 2018. Obě formy regulace řeší omezení prodeje, která jsou neslučitelná s jednotným trhem Evropské unie.

Nový rámec pro elektronický obchod v EU má umožnit nákupy v rámci celé unie pro spotřebitele a sekundárně i pro podnikatele. Cílem balíčku opatření souvisejících s novým nařízením je zlepšení přístupu ke zboží a službám nabízeným on-line. Zeměpisná omezení prodeje mohou mít nejrůznější formu – od zamezení přístupu zákazníků na webové stránky prodejce, přes jejich přesměrování na jiné stránky, až po nedoručování zboží do určitých států nebo platební restrikce.

Můžete si zaregistrovat vůni čerstvě posekané trávy? Pravidla pro ochranné známky se mění

sinfin.digital