Za jednání ve virtuální realitě budeme stejně odpovědní jako ve skutečnosti, říká advokát

Virtuální realita už dávno není jen doménou sci-fi filmů, ale stále více začíná pronikat do našich životů. Technologie se neustále zlepšují, což představuje nové výzvy, mimo jiné i v právní oblasti. O tom, jak bude právo posuzovat otázky odpovědnosti ve virtuální realitě, hovořil na konferenci LAW FIT advokát Ondřej Vykoukal pracující v kanceláři KPMG.

Vývoj moderních technologií je čím dál rychlejší. Důkazem je i virtuální realita (VR) či augmentovaná realita (AR), které si dnes může vyzkoušet prakticky každý. Se zvyšující se dostupností i stále se rozšiřujícími možnostmi použití se virtuální a augmentovaná realita častěji stávají součástní naší reality. A logicky na to musí reagovat i právo, kupříkladu vyřešením otázky kdo a jak bude odpovídat za to, co se ve virtuálním světě stane.

Kdo by čekal inovativní vzletné právní konstrukce a zcela nové istituty, ten by byl nejspíše zklamaný. „Ač se jedná o moderní a ve své podstatě i módní obor, pokud jej začneme analyzovat z právního hlediska, dojdeme k tomu, že stejně jde jen o aplikaci obyčejného civilního práva,“ řekl na konferenci LAW FIT Ondřej Vykoukal z advokátní kanceláře KPMG. Podle něj skutečně budou k posuzování odpovědnosti ve virtuální realitě stačit již existující právní předpisy. A ocenil proto postoj eurokomisařky Věry Jourové (má tuto oblast na starosti), která na téže konferenci řekla, že je odpůrcem nové regulace.

Podle Vykoukala může odpovědnost podle konkrétních okolností vzniknout výrobcům, poskytovatelům služeb za jejich vlastní jednání, poskytovatelům služeb za jednání uživatelů stejně jako samotným uživatelům. „ V zásadě se posuzování moc neliší od řešení odpovědnosti třeba při používání pračky, ledničky nebo jiného spotřebiče. Platí zde klasická odpovědnost za vady výrobku. Může dojít nejen k újmě vyčíslitelné v penězích, ale i k té nemateriální. Tedy k újmě na zdraví a v krajním případě i na životě,“ vysvětluje Vykoukal. Závažnost jeho slov dokládá fakt, že například při hraní populární AR hry Pokémon Go došlo již k 17 úmrtím a 56 vážným zraněním.

Co změnit u státních zástupců? Musí dodržovat pravidla a nést více odpovědnosti, vyplývá ze seriálu INFO.CZ

sinfin.digital