Roste poptávka po službách typu „vím, s kým spím“ i v compliance poradenství, říká Petr Moroz

Jan Januš

Poradci Petr a Michal Morozovi nedávno založili vedle své firmy Screening Solutions Compliance Academy. Právě tématu dodržování pravidel se totiž v poslední době intenzivně věnují. „V compliance nyní převažuje poptávka po zavádění komplexního managementu na klíč. A netýká se to jen velkých mezinárodních korporací, přibývá například rodinných firem nebo rychle rostoucích technologických start-upů, které tím zvyšují svou hodnotu pro investory. Roste také poptávka po službách, které bych laicky nazval ‚vím, s kým spím‘,“ říká v rozhovoru pro INFO.CZ Petr Moroz.

Co všechno si v současnosti máme představit pod termínem compliance?

Nejjednodušeji lze compliance popsat jako systém dodržování pravidel. Ta mohou být různá, od legislativních, regulatorních, organizačních až po zákaznická. Tedy ta, která na firmy dopadají zvenčí. Hodně často se však zapomíná, že chování firmy by mělo být v souladu nejen s tím, co jí diktuje vnější prostředí, ale především s tím, jaké hodnoty ona sama přijme za své. Tam to totiž všechno začíná.

Existuje nějaká oblast, která je v tomto směru často opomíjena? Na co by si měly firmy dát pozor, ale často to nedělají?

Často opomíjena je bohužel samotná nutnost compliance nějak řídit. V České republice navíc stále převládá přístup „zavádím compliance, protože musím“ nebo ještě hůře, „protože jsem se už spálil“. Jako šafránu je zatím firem, které compliance zavádějí, protože si uvědomují, co dobrého jim přinese. Jak to prospěje atmosféře ve firmě, jak se zlepší vnímání u zákazníků a pochopitelně kolik ušetří, když se vyhnou pokutám, sankcím nebo dokonce trestnímu stíhání.

Zachrání Agrofert dokumenty o vnitřních postupech? Pro advokáty se otevírá nový trh

sinfin.digital