Jak zkrotit bestii Facebook? Zuckerberg připustil regulaci, antimonoplní úřady ale zatím tápou

Marek Hudema

Facebook prochází nejtěžší krizí za dobu své existence, během níž se naplno obnažuje, jak lehkomyslně a vypočítavě nakládá s citlivými daty miliard lidí. Po rozpoutání skandálu s firmou Cambridge Analytica je sociální síť v defenzivě, vrší na sebe omluvy a její šéf Mark Zuckerberg si „užívá“ nepříjemnou pozornost médií i amerického Kongresu. Dnes tam prohlásil, že je nevyhnutelné, že jeho síť bude regulována. V Evropské unii i ve Spojených státech spolu s tím sílí tlak, aby proti Facebooku a podobným společnostem zasáhly antimonopolní úřady. Jenže současné předpisy jsou v úzkých – nepočítaly, že se bude místo peněz obchodovat s daty.

Sociální síť Facebook je zvláštní firma. Od svých zákazníků nevybírá za služby žádné peníze. Lidé jí platí tím, co jí vědomě i nevědomě o sobě prozradí. Jejich data se tak snadno dostala k firmám jako byla Cambridge Analytica, které se na základě těchto informací snažily ovlivňovat třeba volby. Přesto od Facebooku uživatelé hromadně neutíkají. Antimonopolní úřady na obou stranách Atlantiku jsou zaskočeny: pokud společnost nebezpečně vyroste, mají přece zakročit, v krajním případě ji rozdělit či jinak regulovat a přispět tím k všeobecnému blahu. To teď ale nejde a minimálně část antimonopolních předpisů najednou zaostává za realitou.

„Pravidla hospodářské soutěže nebyla napsána s ohledem na využití velkých dat,“ postěžovala si nedávno deníku Financial Times Margrethe Vestagerová, evropská komisařka odpovědná za dodržování pravidel hospodářské soutěže. Jak už loni podotkla, když mluvila za svůj úřad, je třeba abychom „pochopili, co se děje, když jsou data hlavním platidlem“.

Zatím ale podle množství komentátorů prokázali úředníci Evropské komise i amerického antimonopolního úřadu totální nedostatek představivosti. Tvrdili například, že Instagram není sociální sítí, a povolili Facebooku, aby ho koupil, aniž si uvědomili, že by se právě Instagram mohl stát částečně jeho konkurentem. Podobně do sebe Zuckerbergovo dítě vstřebalo a nabídlo zdarma k použití řadu dalších technologií a principů, čímž vyřadilo ze hry konkurenci používající stejné technologie. Ú5ady si toho příliš nevšímaly. Nyní se ale nálada změnila a zřejmě směřuje k zásahu proti Facebooku.

ANALÝZA: Kdo, s kým a proti komu? Syrské koalice před případným americkým útokem

sinfin.digital