Zlaté časy českého PR vadnou. Marže dramaticky klesají, klienty je složitější získat i udržet

Obor Public relations, který funguje jako katalyzátor vztahů zadavatelů a firem či veřejných institucí a veřejnosti, prochází v posledních letech významnou transformací. Ta je stále patrnější i na malém českém trhu, kde se podle výpovědí majitelů PR agentur podmínky dramaticky mění. Na jedné straně „píáristy“ tlačí rostoucí náklady a stále konkurenčnější prostředí, na straně druhé se snižují výnosy od klientů, často až o desítky procent. Kdo se nové situaci nepřizpůsobí, na trhu dlouho nepřežije. 

Nižší poplatky od klientů a dramatický pokles marží, drsnější konkurence na trhu, která se ještě prohloubila vstupem freelancerů a velkých hráčů z původně poradenského byznysu a v neposlední řadě i rostoucí náklady za kvalifikované zaměstnance – pokud ti jsou vůbec ještě na trhu k nalezení. To jsou hlavní trendy, které v posledních několika letech dostávají obor Public relations pod výrazný tlak. Kdo se novým podmínkám nepřizpůsobí, nepřežije. Předseda výkonné rady Asociace PR (APRA) Patrik Schober pro nový trend dokonce na nedávné oborové akci PR Summit použil termín PR 4.0.

„Práce v našem oboru je skutečně mnohem náročnější než dříve. Je složitější si klienty získat, ale i udržet,“ míní v rozhovoru pro INFO.CZ Petr Lesenský, zakladatel PR agentury Lesensky a jeden z členů nejužšího vedení oborové organizace APRA. „Průměrné obraty u klientů, kterým pomáháme s media relations, každoročně klesají, u nás v posledních dvou letech o cca 30 procent,“ přibližuje Lesenský.  

Piráti opět zvolili Bartoše do čela strany, krýt záda mu budou Richterová a Pikal

sinfin.digital