Dryjáčnická agitka, nebo dojemná podívaná? Ramadánová reklama hýbe muslimským světem

Jitka Jeníková

Dojemná reklama. Ideální způsob, jak potenciální dojné krávě, známé též jako zákazník, zahrát na city a přimět ji, aby si vás zapamatovala a nechala si od vás při první příležitosti řádně pustit žilou. Možná to zní cynicky, ale v byznysu jde o peníze přece až v první řadě. A vzhledem k tomu, že během ramadánu dosahuje v muslimském světě sledovanost televize rekordních čísel, je to také ideální doba vypustit do světa reklamy, o kterých se bude mluvit.

Přesně tak to dělá kuvajtský mobilní operátor Zain, jehož letošní reklama u příležitosti nejposvátnějšího měsíce muslimského roku se stala okamžitě virálem a vyvolala takový rozruch, že stačilo pár dní a už platí za jednu z nejkontroverznějších arabských reklam vůbec.

Od balónků po vážná témata

Nutno říci, že Zain není na poli kontroverze žádným nováčkem. Stejně jako celá řada jiných firem v muslimském světě přichází každý rok s novám reklamním spotem natočeným speciálně kvůli ramadánu. Jejich tón se ale postupem let značně změnil.Kuvajtský operátor ustoupil od veselých, roztančených reklam vybízejících k větší dobrotě, všímavosti, laskavosti a ochotě, k těm podstatně vážnějším. Chlapce, jenž nalákal zpěvem do opuštěné cukrárny návštěvníky trhu a dojímal diváky svým laskavým srdcem v roce 2008, nebo třeba populárního zpěváka Hamúda al-Chudara, jenž zpíval a vyráběl z balónků veselé předměty o čtyři roky později, vystřídali nejdřív populární umělci pomáhající v uprchlickém táboře dětem (2015).Vloni i letos zašel Zain ještě o krok dál a jeho reklamní spoty vzbudily vlnu zájmu i emocí. Publikum se na sociálních sítích rozdělilo na dva tábory: Jedna skupina je nadšená, druhá rozhořčená. Ti první velebí citlivé zpracování zásadních témat, ti druzí protestují, že tak zásadní témata, výjevy a obrazy nesmějí sloužit komerčním účelům, je to hanba a ostuda. Ale  jak známo i špatná reklama je reklama a čím víc se o něčem mluví, tím líp.

Ramadán, měsíc, kdy jsou muslimové nejmilejší i nejprotivnější. A nemůžou se dočkat tmy

sinfin.digital