Auta bez řidiče za sebou mají přelomový rok. Co je čeká letos?

Michal Benatzky

Loňský rok znamenal pro automobily, které se dokážou řídit samy, svým způsobem přelom. Odvětví zaznamenalo důležité technologické pokroky, ale také nepříjemné nehody, kvůli kterým samořiditelná autaprovázejí pochybnosti. Letošek tak pro ně může být rozhodující. 

Tesla

Během krátké, 13 leté existence se z automobilky Tesla vizionářského podnikatele Elona Muska stala společnost, která udává trendy. Právě Tesla totiž ukázala, že budoucností jsou elektromobily s oslnivým výkonem a dojezdem srovnatelným s klasickým benzínovým autem. Zprvu prodávala zejména luxusní automobily s velkou přidanou hodnotou, které byly schopny generovat velké tržby, jež mladá automobilka použila pro vývoj lidového elektromobilu. Výsledek nákladného vývoje - Tesla Model 3, jehož cena by měla začínat na 35 tisících dolarů, byl představen loni už loni v dubnu. Od té doby si novinku objednalo už více než 400 tisíc lidí, z nichž čtvrtina si auto zamluvila ještě před oficiální premiérou.

Tesla tvrdí, že k prvním majitelům se Model 3 dostane na konci letošního roku. Vzhledem k obrovskému zájmu a výrobním komplikacím, které firmu obvykle provázejí, se ale jako realističtější jeví spíše první polovina roku 2018. Tesla také pokračuje ve svém plánu masivního navyšování výroby. Jen v uplynulém roce se její kapacita zdvojnásobila na 100 tisíc kusů ročně. Podle plánu Elona Muska by mělo z americké továrny Tesla vyjíždět do roku 2020 až půl milionů vozů ročně.

Prodejní plán se Tesle ovšem splnit nepodařilo, podle serveru Engadget prodala automobilka celosvětově zhruba 76 tisíc vozů, zatímco plán byl o 4 tisíce kusů vyšší. Nárůst prodejů oproti roku 2015 je však více, než 50 procent.

Uber

Momentálně nejhodnotnějšímu startupu na světě už nestačí jen nabízet alternativní taxislužbu. Uber se totiž rovněž poměrně aktivně zapojuje do utváření automobilové budoucnosti. Jeho speciálně upravené Fordy začaly na konci léta roku 2016 brázdit ulice amerického Pittsburgu bez pomoci lidského zásahu. Ačkoliv byl v autě ještě přítomen i řidič, působil jen jako záloha, která by zasáhla v případě potíží, jinak zvládaly autonomní auta obsluhovat své zákazníky samy.

Cestující si mohli vybrat, zda chtějí aby je vůz odvezl v autonomním režimu. Pokud souhlasili, Uber jim jízdu neúčtoval. Uber se tedy posunul zase o kousek dál své vysněné budoucnosti, ve kterém při svém podnikání nebude potřebovat žádné řidiče. V takovém případě by podle CEO Uberu Travise Kalanicka cena za každodenní využívání taxislužby nepřesahovala náklady na provozování vlastního auta.

sinfin.digital