Nová Hedvábná stezka: K čemu má sloužit novodobá dopravní tepna, která by měla spojit Evropu, Asii a Afriku?

ČTK

IvM

Čínský prezident Si Ťin-pching oznámil svůj ambiciózní plán nové Hedvábné stezky (oficiálně Iniciativa Pásu a cesty, Belt and Road Initiative) v roce 2013 během návštěvy Kazachstánu. O čtyři roky později do něj slíbil investovat 124 miliard dolarů. Nová Hedvábná stezka je klíčovou iniciativou Si Ťin-pchinga v oblasti zahraniční politiky.

Hedvábná stezka by měla zlepšit dopravní propojení mezi Asií, Evropou i Afrikou a tím zlepšit i vzájemnou obchodní a ekonomickou spolupráci. Pro její realizaci bude nutná rozsáhlá obnova infrastruktury v řadě zemí. Má být rozdělena na dvě části, a to na pozemní a námořní koridor. V rámci projektu budou budovány moderní železniční tratě nebo přístavy.

Nebude se jednat o jednu cestu, ale síť mnoha vzájemně propojených euroasijských koridorů. To podle Pekingu zajišťuje funkčnost projektu i v případě změn vlád, válečných konfliktů nebo při ekonomickém otřesu či sporu kvůli clům.

Hedvábná stezka má navázat na tradici několik tisíc kilometrů dlouhé starověké a středověké Hedvábné stezky, kdy síť cest propojovala východní a střední Asii se Středomořím. Mimo jiné po ní bylo z Číny vyváženo hedvábí.

Trasa nové Hedvábné stezky

Projekt obsahuje dvě hlavní obchodní cesty. První po souši kopíruje starověkou Hedvábnou stezku a vede z Číny přes Střední Asii, Írán, Turecko a Rusko do Evropy. Druhá, námořní, má vést přes vody jihovýchodní Asie, Bengálský záliv, Indický oceán k východním břehům Afriky a dále přes Rudé moře, Suezský průplav a Středozemní moře do Evropy. Dílčí koridory pozemní cesty vedou například přes Kazachstán, Rusko Bělorusko a Polsko do Evropy, další přes Mongolsko do Ruska nebo do Pákistánu.

sinfin.digital