ANALÝZA: Na Slovensku končí vypjatá předvolební kampaň. Kdo vyzve Čaputovou?

Adam Kotrbatý

Kampaň před slovenskými prezidentskými volbami dospěla do finále. Od čtvrtka začne platit moratorium, v němž kandidáti nebudou moci agitovat. Při předpokládaném postupu liberální kandidátky Zuzany Čaputové se hraje o to, kdo ji vyzve v druhém kole. Největší šance má místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič.

Když se kampaň pomalu rozjížděla, plánoval Maroš Šefčovič velkou kontaktní ofenzivu. Kandidát, jenž musel bojovat s nálepkou bruselského byrokrata, chtěl vyrazit do regionů a oslovovat voliče přímo. Přišlo mu to jako lepší řešení než oblepit zemi billboardy.

Tehdy v lednu a únoru byl Šefčovič nejsilnějším kandidátem z celého pole. Při roztříštěnosti opozičních hlasů měl muž, jehož nominovala vládní strana Směr, největší šance na vítězství. Jenže kampaň zatím nezabrala tak, jak by si on a jeho tým představovali. Nyní Šefčovičovi hrozí, že vůbec nemusí postoupit do druhého kola.

„Dobrý kandidát, ale ten Fico“

Ztrácet půdu pod nohama začal poté, co Slovensko objevilo fenomén občanské aktivistky Zuzany Čaputové. Její preference po odstoupení zprvu populárnějšího vědce Roberta Mistríka vystřelily vzhůru a v průzkumech slovenských agentur AKOFocus atakovaly dokonce 50procentní hranici. Šefčovič se přitom na konci února u první jmenované společnosti propadl k 16 procentům a ze třetího místa na něj útočil kontroverzní soudce Štefan Harabin.

Brexit na vlastní kůži. Demonstranti v Londýně mají EU dost, další se bojí, co přijde po ní

sinfin.digital