Oživení mamuta není na dosah, ale genetické vylepšování lidí se blíží

Marek Hudema

Nové technologie mohou změnit svět, jen ještě nevíme jak, říká Christian Frei, oceňovaný švýcarský režisér, jehož film Genesis 2.0 promítaný na festivalu Jeden svět se právě touto otázkou zabývá. Bylo by ale chybou vnímat toto dílo jen jako příběh snahy o vzkříšení vyhynulého mamuta

Film Genesis 2.0 je na první pohled sledem monumentálních obrazů připomínajících lidskou minulost a nastiňujících lidskou budoucnost, jako příběh o hledání a vzkříšení mamuta. Na jedné straně jde o příběh hledačů mamutoviny na odlehlých sibiřských ostrovech (kde točil Freiův ruský kolega, protože on sám se na ostrovy nemohl dostat), na druhé straně o příběh vědců čtoucí DNA a manipulujících s ní, kteří doufají, že určitým způsobem znovu oživí vyhynulého mamuta. Hledači mamutích klů jim k tomu mohou dodat pozůstatky mamuta, maso, zmrzlé buňky, které by mohli použít pro rekonstrukci vyhynulého tvora.

Film ale vzbuzuje v divácích otázky: Kam až lze zajít při manipulaci s informací z DNA? Co se dá uměle stvořit? Co se má stvořit? Co je to zdraví? A lze si hrát na Boha? Odpovědi ale přitom nedává. A podle režiséra je to tak dobře. „Chci uvrtat lidi do toho, aby si kladli otázky, chci, aby se o věci zajímali. Neřeknu vám, co je sdělením filmu, to nechávám na divácích. Jsem jen takový zvědavý člověk, kladu otázky, nejsem tu, abych soudil. Mám rád příběhy, nechci se přidat k nějaké straně,“ vysvětluje pro INFO.CZ režisér Christian Frei.

Úřad vyhověl Babišovu odvolání. Rozhodnutí o jeho střetu zájmů zrušil a vrátil do Černošic

sinfin.digital