Oblíbená SUV škodí klimatu víc než ocelárny. Zakažme na ně reklamu, žádají francouzští zelení

Milan Rokos

Výrobci automobilů přicházejí na trh s novými elektroauty i vozy na hybridní pohon, zároveň ale prodávají stále více SUV, která mají asi o čtvrtinu vyšší spotřebu energie než klasická auta. Jak minulý týden upozornila Mezinárodní agentura pro energii (IEA), celosvětový vzestup SUV se stal v posledních letech druhým největším faktorem při růstu emisí oxidu uhličitého.

V Česku vyvolala zpráva IEA jen minimální ohlas, ve Francii se ale stala předmětem politické diskuze. Energetičtí experti překvapili oznámením, že SUV (anglická zkratka pro Sport Utility Vehicle, pozn. red.) předstihly ve vypouštění emisí CO2 za poslední desetiletí těžký průmysl i kombinovanou leteckou a námořní dopravu.

„Jistě, výrobci automobilů dávají hodně peněz do elektrických vozů, ty samé částky ale jdou i na trh se stále početnějšími modely SUV,“ upozornil na tiskové konferenci v Paříži šéf IEA Fatih Birol. Jak zdůraznil, elektroauta nemohou být symbolem dekarbonizace, protože jich po světě jezdí pouhých šest milionů, zatímco vozů typu SUV 200 milionů. Asi polovina z toho se používá v jediné zemi – Číně. A právě tam se více než dvě třetiny elektrické energie vyrábějí v uhelných elektrárnách.

SUV jsou hvězdou automobilového průmyslu

„Hvězdou automobilového průmyslu ve skutečnosti není elektromobil, ale SUV. V roce 2010 se těchto vozů ve světě prodávalo 18 procent. V roce 2018 to už bylo více než 40 procent!“ připomněl Birol. Těžší a kvůli své výšce i méně aerodynamické vozy spotřebovávají podle zprávy IEA o čtvrtinu více energie než klasické vozy.

Zelená opatření jsou rizikem, v budoucnu ale přinesou výhody, říká makroekonom

sinfin.digital