Konec doby automobilové? Začíná velká rakouská dopravní revoluce

Nová vládní koalice Zelených a lidovců v Rakousku pracuje na zavedení jednotné celoroční jízdenky na veškerou veřejnou dopravu v celém Rakousku. Přelomový projekt, jehož cílem je omezení automobilismu, se může stát návodem i pro jiné země. Už dnes se ale podle odborníků dají při jeho zavádění očekávat velké komplikace.

Když se na začátku roku dohodli vůbec poprvé v historii Rakouska na společném vládnutí lidovci (ÖVP) a Zelení (Grünen), celá Evropa se začala ptát, jaký dopad bude mít tohle „ozelenění“ rakouského kabinetu nejen na rakouskou, ale i na evropskou politiku. Budou se Rakušané ještě urputněji snažit o konec jaderné energetiky v EU? Začnou znovu blokády hranic kvůli Temelínu?

Nakonec se možná překvapivě ukazuje, že  tím hlavním, co prověří skutečné „ozelenění“ rakouské politiky, nebude prozatím ani tak energetika jako doprava. Kabinet si totiž jako stěžejní bod svého vládního programu stanovil takzvaný „klimatiket 1:2:3“, což přes krkolomný název znamená zavedení jakési levné a všem dostupné celoroční jízdenky na veřejnou dopravu v zemi.

Jestli se vládě podaří splnit svůj slib z vládního prohlášení dovést do konce, měl by mít každý Rakušan možnost cestovat po celé zemi všemi hromadnými prostředky za tři eura (76 korun) na den. Taková by totiž měla být v přepočtu na denní tarif cena celoroční průkazky, opravňující jejího držitele k cestám veškerou pozemní veřejnou dopravou od vlaků, dálkových autobusů až po metro a tramvaje. A bude přitom jedno, zda se rozhodne cestovat z Vídně do Salcburku nebo jen po městě. Za rok zaplatí celkem 1095 euro (28 000 korun) a může využívat praktiky jakýkoliv hromadný dopravní prostředek v celé zemi.

Dějiny rakouského populismu se opakují. Skandály zatížený Strache chce zpět do politiky

sinfin.digital