Lukrativní byznys se smrtí. Špičkoví ruští bojovníci cvičí za peníze džihádisty v Sýrii

Info.cz

bel

Elitní ruští bojovníci vydělávají velké peníze tréninkem a konzultacemi vojenských strategiích, které poskytují syrským džihádistům. Byznys model, který se opírá o masivní kampaň na sociálních sítích, slaví úspěch a odborníci varují, že může sloužit jako inspirace pro další skupiny ve světě. Na problém upozorňuje text na respektovaném webu Foreign Policy.

Těžce vyzbrojeni, na sobě neprůstřelné vesty a na hlavách balistické helmy. Skupina mužů chrání bunkry, obsazuje budovy nebo jen stojí před bílými tabulemi a vysvětluje bojovou strategii. Stále častější obrázek zachycený na videích, která jsou dostupná na kanále YouTube. Text je v ruštině, ale v pozadí je slyšet zpěv - islámské našídy, tedy náboženské písně bez hudby nebo pouze v doprovodu bubínku. Styl, který je typický pro propagandistické filmy extremistických skupin. Popisovaní muži ale nejsou obyčejní džihádisté, jsou to členové Malhama Tactical – první soukromé džihádistické vojenské agentury (PMC) na světě a také bezpečnostní poradenské firmy.

Kdo je Abu Rofik?

Abu Rofik řekl Foreing Policy, že se v mládí přestěhoval z Uzbekistánu do Ruska, kde založil rodinu. Vstoupil do elitních vojenských jednotek ruské armády VDV (ruská výsadková vojska). V roce 2013 odešel jako zahraniční bojovník do Sýrie. Nechtěl se ale dát do služeb jedné ze stran, a proto jako většina zahraničních bojovníků v této oblasti mezi nimi přebíhal. V roce 2016 založil soukromou vojenskou společnost a poradenskou firmu Malhama Tactical. Moskva jej považuje za jednoho z největších teroristů. Na začátku února ruské jednotky srovnaly se zemí jeho byt v syrském městě Idlib a zabili jeho manželku a syna spolu s dalšími civilisty.

Na rozdíl od nechvalně známé robustní americké vojenské společnosti Blackwater (dnes Academi) Malhama Tactical tvoří pouze deset špičkově vytrénovaných bojovníků z Uzbekistánu a ruského Severního Kavkazu. Velikost „týmu“ však rozhodně není všechno, obzvlášť v době sociálních médií. Malhama je v nich velmi aktivní a marketingová strategie se jí vyplácí: po jejích službách je poptávka – zejména mezi džihádisty v Sýrii. Na jednom z videí na YouTube je například vidět, že společnost trénovala skupiny rebelů před bojem proti syrské vládě v Aleppu.

V listopadu se na facebooku společnosti objevil inzerát, který hledal instruktora se zkušenostmi z boje. Společnost se prezentoval jako „veselý a přátelský tým“, který hledá rekruty ochotné se neustále rozvíjet a učit. Lákal je na pracovní smlouvu s benefity, jako je dovolená a jeden den v týdnu jako odpočinek od džihádu.

Za vším stojí 24letý Uzbek, který vystupuje pod zřejmě smyšleným jménem Abu Rofik. Moc informací o něm k dohledání není, pouze to, že se obratně pod dalšími falešnými jmény pohybuje na sociálních sítích. Na každém videu či fotce, která se objeví, má od nosu dolu zakrytou tvář, a vidět tak jsou jen jeho tmavé oči a vlasy. Mluví plynně rusky se slabým uzbeckým akcentem.

sinfin.digital