Články odjinud

Apple chce do rozjetého vlaku. Přiznal zájem o „samořídící“ auta

Apple chce do rozjetého vlaku. Přiznal zájem o „samořídící“ auta

Po více než roce spekulací technologický gigant odkrývá karty. Pětistránkový dopis jednoho ze šéfů firmy adresovaný úřadům zodpovědným za bezpečnost provozu v USA ukazuje, že firmu zajímá potenciál schovaný na rostoucím trhu s auty, která nepotřebují řidiče.

Zasvěcené zdroje to označují za dosud nejsilnější potvrzení zájmu ze strany Applu. „Společnost skutečně hodně vkládá do „učení“ strojů a automatizace v mnoha oblastech včetně dopravy,“ napsal zmíněný Steve Kenner. „Pokud to bude správně provedeno, můžou autonomní auta velmi obohatit lidský život – můžou zabránit milionům havárií a tisícům obětí na životech každý rok,“ pokračuje zástupce Applu.

Firma na regulátory naléhá, aby odvětví nezatížili přílišnými regulacemi, co se týče testování, a apeluje, aby zavedení výrobci a nováčci v oblasti měli stejné férové podmínky.

Apple si dobře uvědomuje, že auta schopná provozu bez řidiče jsou budoucností, a nechce logicky přijít o lukrativní byznys. Analytici očekávají, že do budoucna takové stroje nahradí miliony řidičů ve veřejné dopravě nebo v taxislužbách.

Dosavadní vývoj je na slibné cestě a naznačuje, že opravdu nemusí jít o příliš vzdálenou budoucnost. Stroje jsou schopné úspěšně absolvovat statisíce kilometrů a drtivá většina jejich nehod byly veskrze drobné kolize.

Morální dilema
Stranou legislativy a výzev spojených s technickou stránkou autonomních vozů stojí zřejmě největší problém, se kterým si zatím nikdo neví příliš rady. Morální dilema, před které můžou být stroje postaveny. To klasické je následující: Mají v kritické situaci zvolit scénář, který skončí smrtí pasažéra (kterému mají garantovat maximální bezpečí), nebo variantu, která skončí smrtí nevinných lidí kolem místa nehody? Jak byste se zachovali vy? http://moralmachine.mit.edu/
Větší překážkou zatím zůstává legislativa, která příchod inteligentních aut ještě nějakou dobu bude brzdit. Agentura Reuters připomíná, že administrativa prezidenta Obamy v září navrhla 15bodovou směrnici ohledně dalšího rozvoje odvětví. Výrobce vyzvala, aby odkryli karty a poskytli úřadům detaily o svých systémech. Tato snaha ale naráží na neochotu části vývojářů, kteří už vyzvali budoucí Trumpovu administrativu, aby dosud nastavená pravidla upravila.

Zatím není jasné, jak konkrétně si Apple auta budoucnosti představuje, ani jak se na jejich vývoji chce podílet – zda půjde jen o integraci jeho technologií nebo o ambicióznější plány. Každopádně ale vstupuje na trh, kde už působí řada zavedených společností se zkušeností z autoprůmyslu. Namátkou Ford, Volkswagen nebo Tesla, která je ohledně „samořídících“ vozů nejambicioznější. 

720p 480p 360p 240p
Tesla Drive Itself

 

Články odjinud