Klíčem k úspěchu mobilních aplikací jsou „velryby“. Rozhovor s Ondřejem Paškem | info.cz

Články odjinud

Klíčem k úspěchu mobilních aplikací jsou „velryby“. Rozhovor s Ondřejem Paškem

„V aplikacích je těžké prorazit, většina lidí jich používá asi pět až osm,“ říká v rozhovoru pro E15.cz Ondřej Paška, autor Mozkovny, české mobilní hry roku 2016. Budoucnost trhu s aplikacemi vidí šestadvacetiletý absolvent Fakulty informačních technologií ČVUT především ve virtuální realitě.

Kolik času vám zabere práce s tvorbou aplikací?

Mozkovnu jsem původně vymyslel jako rychlý projekt, ale nakonec se vývoj protáhl na pět měsíců, z toho tři téměř full time. Když mě projekt baví, můžu programováním strávit klidně dvanáct hodin denně. Nejvíc času tradičně zabere vyhlazení všech chyb a důraz na uživatelskou přívětivost – obzvlášť u mobilních her. Pokud uživatel neví, co má dělat, hru hned zavírá a maže. Je tedy důležité vyladit počáteční kroky ve hře do posledního detailu.

Mozek
Ondřej Paška je také autorem mobilní vědomostní hry Milionář z roku 2012, která měla ohromný úspěch – dnes má přes milion stažení. Později se Paška podílel na tvorbě hry Československo, jejíž první díl získal ocenění Česká hra roku 2015, a vytvořil aplikaci pro studenty chystající se k maturitě nebo na přijímací zkoušky na vysokou školu.

Co rozhoduje o tom, jestli se vývoj aplikace vyplatí?

Jako malý vývojář vkládám do vývoje hlavně svůj čas, takže náklady nejsou tak veliké. A i když aplikace neuspěje, mám alespoň další zkušenosti. Vím, co zlepšit. Velká studia mají rozpočty v milionech dolarů, tam je to jiné.

Podle čeho se rozhodujete, zda bude vaše aplikace placená, nebo zdarma ke stažení?

Když je hra placená, musí strhnout prvním screenshotem nebo musí mít obrovskou marketingovou podporu. Nejlépe oboje. Takové bývají více umělecké, je to například Prune nebo Machinarium.

Hry zdarma mají různé modely. Jednou z možností je dokupování dalších epizod ve hře. Většina hráčů hraje zadarmo, tvůrci aplikací se často spoléhají na takzvané velryby, tedy velmi malé procento hráčů, které ale vloží do hry velké prostředky – i tisíce dolarů. Kombinuje se to s příjmy z reklamy. Další možností jsou hry, které někdo sponzoruje, jako reklamní hry.

Kolik lidí se v Česku živí tvorbou mobilních her a aplikací?

Je tu několik větších firem, Bohemia Interactive nebo třeba Warhorse studios, které zaměstnávají desítky až stovky lidí. Každá větší softwarová společnost má dnes taky nějaký mobilní vývoj nebo s ním začíná, tady to budou spíš nižší tisíce. Vývojářů je hromada. Lidí, co dělají vyloženě mobilní hry, je asi pár desítek. Bariéry pro vstup na trh jsou dnes minimální. Nástroje na tvorbu her jsou většinou zdarma a s mořem tutoriálů se dají snadno naučit.

CELÝ ROZHOVOR SI PŘEČTETE NA WEBU E15.CZ

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud