Pomoc na zatřesení telefonem. V Keni vymysleli převratnou bezpečnostní aplikaci | info.cz

Články odjinud

Pomoc na zatřesení telefonem. V Keni vymysleli převratnou bezpečnostní aplikaci

Keňané se ode dneška mohou cítit zase o něco bezpečněji. Tedy pokud si do svých telefonů stáhnou aplikaci Usalama (ve svahilštině bezpečnost), která jim v potencionálně nebezpečné situaci umožňuje přivolat si rychle a jednoduše pomoc. 

Nápad na vytvoření bezpečnostní aplikace dostal vysokoškolský student Edwin Inganji poté, co ho neznámí útočníci zbili a okradli o laptop, jak uvedl pro The Guardian. V Nairobi, hlavním městě Keni, nic neobvyklého. Zločinnost tu dosahuje dvojnásobného národního průměru – násilná pouliční kriminalita, vloupání či znásilňování jsou na denním pořádku.

Pomoci se přitom jen těžko dovoláte. Pohotovostní linku vláda zrušila v roce 1998 kvůli nedostatku personálu a technického zázemí. Před třemi lety ji sice obnovili, ale efektivní příliš není. Bezplatná linka je konstantně zahlcena lidmi, kteří si přes ni chtějí zabookovat hotel či poradit, co mají uvařit.     

Zvýšit šanci dovolat se pomoci by nyní mohla Inganjiho aplikace. V případě potřeby stačí zatřást třikrát telefonem, stisknout tlačítko na snížení hlasitosti nebo zmáčknout pohotovostní ikonu. Aplikace následně zalarmuje policisty, zdravotníky a hasiče, stejně jako všechny její ostatní uživatele, kteří se nachází v okruhu dvou set metrů od osoby, která volá o pomoc.  

Součástí aplikace, kterou Inganji vyvinul společně se svými spolužáky, je také databáze všech spáchaných zločinů. Ta by měla umět lokalizovat místo s nejvyšší kriminalitou a podle toho policistům pomoci rozklíčovat, jak nejefektivněji rozmístit policejní stanice.

Záchranářům pomáhá při kontaktování blízkých osob, protože každý uživatel si musí do aplikace uložit tři kontakty na nějaké blízké osoby – přátele, rodinu či spolupracovníky. Ti také v případě aktivace aplikace dostanou hlášku, že její uživatel volá o pomoc. Poté pak dostávají každých pět minut informace o dění, dokud není situace vyřešena.

Inganji a jeho tým chystají do budoucna aplikaci rozšířit o další funkce. Chtějí například uživatelům umožnit, aby se mohli pomocí aplikace dohodnout na vzájemném doprovodu domů či nastavit časovač, který by sepnul v okamžiku, kdy by na přednastavený čas nedorazili domů.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud