Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Jak to chodí na letišti: Přijeďte s velkým předstihem a připravte se na několik kontrol

Jak to chodí na letišti: Přijeďte s velkým předstihem a připravte se na několik kontrol

Nelétáte často a prakticky vždycky zapomenete, jak to vlastně na letišti chodí? V podstatě se ale není čeho bát. Pokud si doma nezapomenete cestovní doklad a máte rezervovanou letenku, neměl by vás na letišti potkat žádný větší zádrhel.

Jak najít správný terminál?

Před cestou na letiště není třeba panikařit. Určitě narazíte na ochotný personál, který vám se vším pomůže. Pokud navíc letíte s cestovní kanceláří, nemusíte se starat téměř o nic. Pokud cestujete na vlastní pěst a letenku jste si rezervovali online, pro jistotu si vytiskněte potvrzení, nepochybně na něm budou i údaje o tom, kdy začíná check in, boarding a přesný čas odletu.

Na letiště dorazte minimálně dvě hodiny před plánovaným odletem, zvláště pokud nelétáte často, uvítáte čas na zorientování. Jako první musíte zjistit, z jakého terminálu odlétáte. Na pražském letišti jsou jen dva, tedy za předpokladu že neletíte soukromým letadlem. Terminál 1 slouží k mezikontinentálním letům, včetně letů do Velké Británie nebo Irska. Z terminálu 2 pak startují letadla zpravidla do schengenského prostoru.

Check-in (odbavení)

Pokud už bloudíte správným terminálem, musíte najít správnou odbavovací přepážku (check-in desk). Tam vám nejen zváží a označí zavazadlo, které pak samostatně doputuje do útrob letadla, ale také vám po předložení cestovního dokladu – pasu nebo občanského průkazu – vydají palubní lístek. Jestliže váš let není přímý, raději se ujistěte, že vaše zavazadla dorazí až do cílové destinace. Může se totiž stát, že si je během mezipřistání budete muset vyzvednout a znovu odbavit sami.

To, na jaké přepážce odbavují váš let, se dozvíte z tabule s odletovými údaji, číslo letu byste měli mít na letence, pokud jí nemáte, tak se orientujte podle trasy a času odletu nebo podle informací, které vám letecká společnost poslala spolu s rezervací.

Jestliže cestujete jen s příručním zavazadlem a palubní lístek máte vytištěný z domova, případně ho máte nahraný v tabletu či telefonu, můžete check-in (odbavení) přeskočit a přesunout se k validátorům palubních vstupenek a pak rovnou k bezpečnostní kontrole. Některé společnosti totiž nabízejí takzvané online odbavení.

Bezpečnostní kontrola

Po úspěšném odbavení je řada na bezpečnostní kontrolu. Vyhraďte si na ní raději dostatek času, pokud poletíte ve frekventovanou dobu, může na vás čekat poměrně dlouhá fronta. Ve své podstatě se ale není čeho obávat, rentgenem však projde vše, co s sebou chcete vzít na palubu.

Během čekání ze sebe sejměte všechno, co obsahuje kov, tedy například pásek, peněženku, bundu se zipem, vyndejte klíče a mince z kapes a dejte je do připravené plastové misky. Stejně tak do ní přidejte všechnu elektroniku a igelitový sáček, ve kterém máte uložené všechny tekutiny. Samostatně pak pošlete své příruční zavazadlo.

Nakonec projdete detekčním rámem, personál vám pak může zkontrolovat ještě jednou. A to buď ručním skenerem nebo speciálním testem k detekci výbušnin. Zaměstnanci vás dokonce mohou vyzvat k otevření zavazadla.

Boarding

Po absolvování bezpečnostní kontroly si na světelných tabulích zjistěte, od kdy a na kterém z „gatů“ neboli bran bude probíhat boarding (nástup do letadla). Když místo vašeho odletu najdete, můžete využít poslední chvíle před odletem posezením v kavárně nebo nákupem v „duty free“ obchodech.

Až uslyšíte výzvu k boardingu pomalu se s palubním lístkem a cestovním dokladem v ruce přesuňte k vaší bráně. Tam projdete poslední kontrolou a personál vás navede přímo k letadlu. Pak už stačí najít jen správné místo k sezení a užít si let. Po příletu nezapomeňte na odbavená zavazadla. K těm vás opět dovedou speciální tabule, na kterých si vyhledáte číslo vašeho letu.

 

Na dovolenou

Poprvé letadlem Chorvatsko Očkování Cestování po Evropě

Ať už se chystáte procestovat evropské metropole, Chorvatsko nebo jste se rozhodli vyrazit až na druhý konec světa, nemělo by vám uniknout pár dobrých tipů. Poradíme vám jak si sehnat co nejlevnější letenky, jak se vyrovnat s jet lagem nebo jak zažádat o kompenzaci při zpožděném letu. Nezapomněli jsme vám připravit ani rady, které vám pomohou při vyřizování dětských pasů nebo ztrátě dokladů v zahraničí.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1