Koho volit v prezidentských volbách 2018 | info.cz

Články odjinud

Kdo by přijal euro a kdo nejmenoval Babiše premiérem. Názory prezidentských kandidátů přehledně

Do boje o Hrad se pustí devět kandidátů, zvítězit ale může pouze jeden. Ačkoli voliči často vybírají dle osobních sympatií, mnozí dají především na názorovou shodu v důležitých otázkách. Redakce INFO.CZ pro vás připravila rychlý přehled postojů jednotlivých kandidátů v nejdůležitějších tématech.

V textu nabízíme pohled kandidátů na šest klíčových otázek. Porovnáváme jejich názory na to, zda jim přijdou prezidentské pravomoci dostatečné, nebo by byli pro jejich rozšíření.  Odlišné postoje také vyznávají k přijetí eura, nebo v situaci, kdy by premiérem měli jmenovat trestně stíhaného politika. Do přehledu jsme zařadili také jejich názory na prezidentské zahraniční cesty a udílení státních vyznamenání. Všichni se také vyjádřili ke vztahu Česka k Rusku a konkrétně k nedávnému vysílání ruské televize Zvezda o tom, že Češi by měli být za okupaci v srpnu 1968 vděční.

Jiří Drahoš

Prezidentské pravomoci: Neměnil by je, jsou dostatečné.

Přijetí eura: Je spíše pro, ale je nutná hlubší diskuse ve společnosti.

Jmenování trestně stíhaného premiéra: Nejmenoval by ho. Trestně stíhaný člověk se podle Drahoše nemůže plně věnovat své funkci, protože se musí zabývat i svým trestním stíháním.

Zahraniční cesty: Vždy by konzultoval a koordinoval s vládou.

Udílení vyznamenání: Chtěl by jich udílet méně než v posledních letech. Chtěl by také zúžit důvody pro udělení vyznamenání na zásadní přínosy pro Českou republiku. „Osobní vztah k prezidentovi mezi ně určitě nepatří,“ poznamenal.

Názor na Rusko (článek o okupaci): Na sociálních sítích publikoval řečnickou otázku: „Kdo po tomto článku zveřejněném „na uvítanou Miloše Zemana v Rusku“ ještě nepovažuje režim ruského prezidenta Vladimira Putina za bezpečnostní hrozbu?“

www.jiridrahos.cz

Transparentní účet Jiřího Drahoše si můžete prohlédnout zde>>>

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Jiřího Drahoše naleznete zde>>>

Pavel Fischer

Prezidentské pravomoci: Neměnil by je. „Doba je příliš zjitřená. Změňme raději politický styl,“ uvedl.

Přijetí eura: Přijetí eura je podle něj odpovědností vlády.

Jmenování trestně stíhaného premiéra: Respektoval by princip presumpce neviny, ale u každého případu by posuzoval míru závažnosti činu.

Zahraniční cesty: Konzultoval by je s vládou. „Nejvyšší ústavní činitelé mezi sebou musí spolupracovat a prezident hraje klíčovou roli,“ řekl.

Udílení vyznamenání: Omezil by je na 20 za rok.

Názor na Rusko (článek o okupaci): Návštěvu v Rusku by v pozici prezidenta přerušil.

www.pavelfischer.cz

Transparentní účet Pavla Fischera si můžete prohlédnout zde>>>

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Pavla Fischera naleznete zde>>>

Petr Hannig

Prezidentské pravomoci: Prezident by měl mít možnost navrhovat zákony a změny ústavy, které by následně prošly klasickým schvalovacím procesem v parlamentu.

Přijetí eura: Euro odmítá.

Jmenování trestně stíhaného premiéra: Pověřil by vytvořením kabinetu vítěze voleb bez ohledu na cokoli jiného.

Zahraniční cesty: Zahraniční cesty musí podle něj vždy přinést užitek českému státu.

Udílení vyznamenání: Udílel by je dle potřeby.

Názor na Rusko (článek o okupaci): Výlev „nějakého druhořadého pisálka“ nechce směšovat s oficiální státní návštěvou českého prezidenta. Ukvapený odchod české delegace by podle něj mohl napáchat nedozírné hospodářské škody.

www.petrhannig-rozumni.cz

Transparentní účet Petra Hanniga si můžete prohlédnout zde>>>

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Petra Hanniga naleznete zde>>>

Marek Hilšer

Prezidentské pravomoci: Ponechal by je v tomto stavu. „Prezident s přirozenou autoritou může situaci v zemi pozitivně ovlivnit i bez posilování pravomocí,“ tvrdí.

Přijetí eura: Když koruna zůstane „zranitelnou měnou v moři eura" a hrozily by ekonomické potíže kvůli nepřijetí nové měny, proti zavedení eura nebude vystupovat.

Jmenování trestně stíhaného premiéra: Nejmenoval by ho. Prezident podle něj nemůže riskovat, že se premiérem stane podvodník.

Zahraniční cesty: Cesty by konzultoval s vládou. Extrémní výjimka by podle něj mohla nastat v případě, že by se vlády ujali extrémisté, kteří by usilovali o zvrat ohrožující demokracii a dosavadní zahraničněpolitické směřování země.

Udílení vyznamenání: Ve stejném množství jako dosud. Nebude dle svých slov vyznamenávat lidi s pochybným morálním profilem.

Názor na Rusko (článek o okupaci): „Pokud takto píší média svázaná se současnými ruskými vládními institucemi, jde o další důkaz, že se nic nezměnilo.“

www.mareknahrad.cz

Transparentní účet Marka Hilšera si můžete prohlédnout zde>>>

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Marka Hilšera naleznete zde>>>

Michal Horáček

Prezidentské pravomoci: „Jsem pro to, aby občané mohli odvolat prezidenta v referendu, jako je tomu na Slovensku či v Rakousku,“ uvedl.

Přijetí eura: Přijetí eura je podle něj odpovědností vlády.

Jmenování trestně stíhaného premiéra: Snažil by se vítěznou stranu přesvědčit, aby na jeho místo nominovala někoho jiného. Argumentoval by ohrožením reputace Česka v zahraničí. Když by se mu to nezdařilo, ke jmenování by přistoupil.

Zahraniční cesty: Konzultoval by je s vládou.

Udílení vyznamenání: Množství nedokáže odhadnout, ale umí si představit lepší kandidáty, než byl Daniel Hůlka a František Ringo Čech.

Názor na Rusko (článek o okupaci): „Obyvatelé Česka nikdy nesmí dopustit, aby je někdo ponižoval prohlášením, že pro ně byla okupace dobrem,“ tvrdí.

www.michalhoracek.cz

Transparentní účet Michala Horáčka si můžete prohlédnout zde>>>

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Michala Horáčka najdete zde>>>

Jiří Hynek

Prezidentské pravomoci: Neměnil by je, ale navrhl by zrušení udílení milostí v průběhu trestního stíhání.

Přijetí eura: S přijetím nesouhlasí.

Jmenování trestně stíhaného premiéra: Kvůli dobré pověsti ČR v zahraničí by požádal vítěznou stranu, aby na předsedu vlády navrhla někoho jiného.

Zahraniční cesty: Konzultoval by je s vládou.

Udílení vyznamenání: Vyznamenání by měli dostávat lidé, kteří si je zaslouží, mohou být vzory pro ostatní a udělali něco pro „svou zemi a pro lidi“. Počty vyznamenaných podle něj roli nehrají.

Názor na Rusko (článek o okupaci): I když chce s Ruskem udržovat obchodní vztahy, v podobné situaci by se jako prezident proti ruskému postoji jasně vymezil.

www.hynek2018.cz

Transparentní účet Jiřího Hynka si můžete prohlédnout zde>>>

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Jiřího Hynka najdete zde>>>

Vratislav Kulhánek

Prezidentské pravomoci: Neměnil by je.

Přijetí eura: Je to odpovědnost vlády, není ale nijak vyhrocený proti přijetí.

Jmenování trestně stíhaného premiéra: Chtěl by konkrétní případ zkoumat na základě znalosti všech detailů. Přímo obviněného člověka by ale sestavením vlády nepověřil.

Zahraniční cesty: Konzultoval by je s vládou. „Zahraniční politika státu musí být jednotná,“ tvrdí.

Udílení vyznamenání: Kvantita podle něj nerozhoduje, jde o to vybrat správně.

Názor na Rusko (článek o okupaci): „Já mám v živé paměti hlaveň samopalu, kterým mi mířil na hlavu ruský voják, když jsem první den okupace projížděl autem kolem Českého Krumlova. Z prohlášení ruského webu jsem v šoku,“ uvedl.

www.kulhaneknahrad.cz

Transparentní účet Vratislava Kulhánka si můžete prohlédnout zde>>>

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Vratislava Kulhánka najdete zde>>>

Mirek Topolánek

Prezidentské pravomoci: By ponechal ve stejné podobě.

Přijetí eura: Je proti přijetí eura, ale chtěl by setrvat v Evropské unii.

Jmenování trestně stíhaného premiéra: Byl by opatrný, zda svěřit Babišovi vládu i ve chvíli, když by neuspěl v prvním kole sestavování vlády. Pověřil by toho, kdo má zajištěnu rozumnou většinu bez nesystémových stran.

Zahraniční cesty: „Bez koordinace a komunikace to pokládám za velkou chybu,“ uvedl.

Udílení vyznamenání: Ve stejném množství jako dosud.

Názor na Rusko (článek o okupaci): „Rusové opět nezklamali,“ uvedl v reakci na článek o okupaci

www.mirekprezident.cz

Transparentní účet Mirka Topolánka si můžete prohlédnout zde>>>

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Mirka Topolánka najdete zde>>>

Miloš Zeman

Prezidentské pravomoci: By chtěl rozšířit. Prezident by dle něj měl získat zákonodárnou iniciativu a na některá rozhodnutí, například při udělování státních vyznamenání, by neměl potřebovat spolupodpis premiéra.

Přijetí eura: Opakovaně uvedl, že pro přijetí euro by byl až po vystoupení Řecka, aby Češi nemuseli platit řecké dluhy.

Jmenování trestně stíhaného premiéra: Trestní stíhání Babiše prý nemůže změnit jeho názor, aby byl předseda vítězného hnutí jmenován premiérem.

Zahraniční cesty: Konzultoval s vládou, o některých se ale bouřlivě diskutovalo a názory nebyly jednotné.

Udílení vyznamenání: By pravděpodobně pokračovalo ve stejném množství jako dosud.

Názor na Rusko (článek o okupaci): Autora článku označil za „novinářského šílence s vylízaným mozkem“. K Rusku a prezidentu Putinovi má blízko, kritizuje protiruské sankce.

www.zemanznovu.cz

Transparentní účet Miloše Zemana si můžete prohlédnout zde>>>

Kompletní a podrobný profil prezidentského kandidáta Miloše Zemana najdete zde>>>

Profily prezidentských kandidátů si můžete přečíst zde.

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I těchto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

ZPRÁVY

Články odjinud

Autonomní auta zabránit nehodám nedokáží. V budoucnu by je mohl řídit „dopravní mozek“

Vývojáři takzvaných samořiditelných vozidel zřejmě narazili na další problém. Jedna z nejnovějších amerických studií totiž došla k závěru, že aby bylo auto naprosto bezpečné pro posádku i okolí, muselo by jet mnohem pomaleji, než dovolují dnešní předpisy. Podle některých českých odborníků se na vyřešení tohoto problému pracuje. Vozidla by mohla být řízena na dálku jakýmsi „dopravním mozkem“ celého provozu.

S novou studií týkající se bezpečnosti takzvaných autonomních vozidel přišla studie amerického think-tanku Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Její autoři dospěli k závěru, že na rozdíl od zakořeněné představy o výrazně vyšší bezpečnosti autonomních aut oproti současným vozům dokáží tato naprogramovaná auta bez řidiče zabránit jen zhruba třetině dnešních nehod.

Link

„Plně samořiditelná vozidla pravděpodobně rozpoznají nebezpečí na silnici lépe než lidé, jak jsme ale zjistili, neznamená to automaticky, že také zabrání nehodě,“ uvedla Jessica Cicchinová, viceprezidentka pro výzkum IIHS a spoluautorka studie. Pokud tedy někteří lidé žijí v představě, že s autonomními vozidly se nehody na silnicích, včetně těch smrtelných, stanou minulostí, mýlí se. A to i přesto, že podle všech dostupných studií stojí za naprostou většinou současných nehod (konkrétně v 9 případech z 10) lidský faktor, tedy chyba řidiče.

Jenže studie IIHS zároveň dospěla k závěru, že pouze třetina střetů na vozovkách je způsobena chybami, které by „automatický pilot“ nikdy neudělal a nehodě tedy zabránil. V ostatních dvou třetinách by se zřejmě ani auto s automatickým řízením nedokázalo kolizi vyhnout. Hlavní autorka americké studie Alexandra Muellerová uvádí například nehodu z března 2018, při níž zkušební autonomní vozidlo firmy Uber srazilo a usmrtilo chodkyni v americkém městě Tempe.

Automatizovaný systém řízení měl totiž zpočátku problémy s identifikací chodkyně a toho, co devětačtyřicetiletá žena, která vstoupila do vozovky, udělá za úhybný manévr. A vyhodnotil to špatně. Podobných nehod, kdy nezáleží jen na úsudku toho, kdo auto řídí, ale také na úmyslné či neúmyslné reakci okolí, je celá řada. K nehodě může navíc dojít i kvůli technické závadě na vlastním či cizím vozidle.

Link

Bezpečnost na úkor rychlosti

Samořiditelná auta jsou tak, jak tvrdí studie, schopná zabránit pouze takovým nehodám, při nichž je na vině nepozornost řidiče, mikrospánek či vědomá nedbalost – například při telefonování v autě. Aby se podle Muellerové autonomní vozidla vyhnula i zmíněným dvěma třetinám dalších nehod, musela by být speciálně naprogramována tak, aby zajistila bezpečnost i na úkor rychlosti a pohodlí posádky.

Co to znamená? Především poměrně radikální snížení rychlosti. „Pokud mají autonomní vozidla naplnit základní očekávání, že předejdou většině nehod, musejí nejen pečlivě dodržovat všechny dopravní předpisy, ale také jezdit pomaleji, než by jel v místech se špatnou viditelností nebo výskytem chodců dnešní řidič,“ píše se ve studii. Plynulost provozu by tak mohla být poměrně zásadně omezena.

Ani tento problém, popsaný v americké studii, však podle českých odborníků nezastavil ani nezpomalil vývoj autonomních vozidel. Právě naopak. „Velké automobilky do tohoto vývoje navzdory koronavirové krizi masivně investují, takže evidentně vidí v samořiditelných vozidlech budoucnost,“ řekl INFO.CZ Daniel Novotný z Teologické fakulty Jihočeské univerzity. Fakulta se už delší čas podílí na mezinárodním, automobilovým průmyslem spolufinancovaném projektu, který má posoudit a řešit některé etické otázky, spojená s provozem „aut bez řidiče“. Novotný je zároveň ze stejného důvodu členem bezpečnostní komise ministerstva dopravy.

6411743:article:false:false:false

Etika provozu

I když totiž autonomní vozidla už zkušebně jezdí poměrně dlouho, k případné masové výrobě je nutné dořešit, jak se má „řídící“ program chovat právě při neočekávané situaci. Má za každou cenu chránit posádku, i když auto pak může narazit třeba do skupiny dětí z mateřské školky? Nebo by se měl naopak řídit podle toho, kolik lidí může úhybným manévrem zachránit bez ohledu na to, zda je mezi ohroženými posádka?

Podle Novotného přitom vývoj autonomních vozidel aktuálně směřuje i k výzkumu toho, zda by v budoucnu nebylo lepší, kdyby část senzorů přímo ve vozidle nahradilo řízení z nějakého centra. Zatímco tak dnes vyhodnocují situaci v okolí senzory přímo v konkrétním automobilu, v budoucnu by program, zapojený v síti, reagoval komplexně, tedy s ohledem na počet chodců, meteorologickou situaci, nebezpečí střetu s jiným autem. Jinými slovy: někdo (program) by dálkově hlídal provoz všech aut (i ostatních účastníků dopravy) tak, aby zabránil nehodám. Signál ke zpomalení či úhybnému manévru by tedy vozidla dostávala také zvenčí, nejen od své vlastní řídící jednotky.

Link

„Podobný způsob řízení dopravy už se dnes opravdu zkouší v USA a zejména v Číně,“ uvedl Novotný. I tento model však podle něj pochopitelně nabízí řadu nezodpovězených otázek, včetně otázky, zda by měl stát právo nařídit každému účastníkovi silničního provozu, aby se dobrovolně do systému zapojil, případně se pohyboval pouze ve vozidle s automatickým řízením.

Ačkoliv některé problémy při vývoji samořiditelných aut vypadají ze současného laického pohledu jako neřešitelné, automobilový průmysl je podle Novotného nakonec vyřeší. Nic jinému mu údajně ani nezbývá. Současná forma narůstajícího automobilové provozu je nejen z ekologických, ale zejména z logistických a kapacitních důvodů neudržitelná. „Samořiditelná auta se v širším měřítku na vozovkách určitě objeví, otázkou jen zůstává za jak dlouho,“ domnívá se Novotný.

45554