10 seriálů, které nás zaujaly v roce 2017

Adéla Gálová

Desítka letošních seriálů, která si nenárokuje úplnost ani objektivitu výběru, tvoří průřez mezi některými z novinek i osvědčenými hity. Z mateřských stájí převažuje letitý quality TV leader Netflix, doplněný dalšími zavedenými producenty seriálových hitovek, kanály HBO a CBS, a letos poněkud netradičně i hudebním kanálem MTV a Hulu TV, která zabodovala s první sérií feministického opusu Příběh služebnice. "Ženská síla" je slovní spojení, tvořící tematickou kostru letošního výběru, který se vyznačuje prudkým nárůstem hrdinek a razantním odsudkem až odvržením světa, kterému dominují muži typu macho. Paralelně – a nikoli v návaznosti – k masové kampani proti sexuálnímu zneužívání tak seriáloví tvůrci a tvůrkyně otevřeli dokořán dveře tradičně potlačovaným frustracím žen, čelícím v moderní společnosti setrvale sexuálnímu i dalším typům útlaku.

Dobrý boj (The Good Fight, CBS)

Tvůrce nevalných televizních filmů (Santova dcera 2) a několika svižnějších seriálů (Zoufalé manželky, Hrdinové) Ron Underwood spojil síly s dalšími televizními profíky a natočil překvapivě chytrou sérii, provázanou pomocí postavy sebevědomé právničky Diane Lockhart (přesvědčivá Christine Baranski) se svým, taktéž pozoruhodným, předchůdcem The Good Wife. Soudní drama, poněkud neoriginálně se prolínající s dramaty osobními, nabízí profi herectví, nesentimentálně pojaté kauzy, důvtipný a kompaktní scénář a akurátní dávku návykovosti, která udrží diváckou pozornost až do posledního dílu série. Klasická jednohubka, u které nezalitujete, že jste nešli radši na sushi – tak chutná, že nezamrzí ani mírně odfláknutý průběh soudních procesů. 

Domek z karet (House of Cards V., Netflix)

Pátá série machiavelistické ságy přinesla části fanoušků mírné zklamání. Zůstaly intriky, odkaz k nejrůznějším palčivým problémům dneška i psychologická kresba narušených osobností s nezvladatelnými ambicemi. Už tak dost spletitá síť vztahů ve fiktivní americké politické makrostruktuře se ale v letošní sérii ještě více zkomplikovala, a nepohodlné figurky začaly být ze šachovnice brilantně nestvůrné manželské dvojice Underwoodových odklízeny tempem doslova vražedným. Se stoupajícím počtem VIP mrtvol ztratil seriál někdejší kouzelný punc „takhle nějak by to mohlo být i ve skutečnosti“ a stal se především přehlídkou hereckého umu dvou hlavních protagonistů Robin Wright a Kevina Spaceyho. Druhý zmíněný pak s koncem roku nečekaně poslal celý seriálový projekt k ledu poté, co byl obviněn z několikerého sexuálního obtěžování. Tvůrci davy milovaného netflixovského seriálu, který měl napřesrok vyvrcholit finální sezónou, tak oznámili ukončení spolupráce se Spaceym a v současnosti si lámou hlavy, jak nenechat Domek z karet zhroutit definitivně.

13 Reasons Why (Netflix)

Středoškolské trable nejsou tím, čím bývaly v dobách, kdy dvojice sourozenců Walshových řešila první „nástrahy dospívání“ motivačním popovídáním s partou stejně strádajících prominentů z Beverly High. A ačkoli můžou první díly 13 Reasons Why problémy studentů, hroutících se z toho, že je někdo vyprankoval mobilem a na facebooku, někdejší teen limonádu připomenout, velmi záhy se ukáže, že mládež v hormonálně nestabilním věku může řešit i vážnější situace než je nepřipuštění k maturitě. Neotřelý syžet, spoléhající na gradující rozkrývání problematiky šikany, znásilnění, systémového selhání, lhostejnosti okolí či sebepoškozování prostřednictvím hlasu oběti, který „ze záhrobí“, retrospektivně líčí soubor okolností, které vedly k tragédii, je díl od dílu sugestivnější a vyvolává reminiscence na neopakovatelnou zranitelnost telecího věku. Kromě skutečnosti, že má potenciál sehrát nenásilnou edukativní roli pro diváky stejné generace, jako je ta seriálová, spočívá nesporná kvalita 13 Reasons Why i v tom, že dokáže oslovit i ty, kdo by se jinak smutným děvčatům s tetováním jednorožce a světaznalým chlapcům se sixpackem svalů i amerického lageru vyhnuli obloukem.

sinfin.digital