Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

5 důvodů proč je Coca-Cola nejoblíbenější nápoj na světě

5 důvodů proč je Coca-Cola nejoblíbenější nápoj na světě

Alespoň jednou ji pil zřejmě každý z nás. Coca-Cola je světovým fenoménem, kterému se prakticky nelze vyhnout. Dívá se na vás z regálů v obchodech, v televizi na ni běží reklamy, škemrají o ni vaše děti. Co stojí za tím, že se stala nejúspěšnějším nápojem na světě?

1) Tradice

Coca-Cola je značka, která si v první řadě zakládá na své historii. Od prvního kusu, vyrobeného v roce 1886 lékárníkem Johnem Pembertonem, změnila recepturu jen dvakrát. Pokaždé však od inovací kvůli nevoli spotřebitelů nakonec upustila. Co z ní však zmizelo nadobro, je kokain.

2) Fotbal

Nejrozšířenějšímu nápoji na světě pomáhá i spojení s nejpopulárnějším sportem planety. Coca-Cola je tradičním partnerem světového šampionátu ve fotbale. A nejen reklamní bannery jí pomáhají oslovit spotřebitele. Už nějakou dobu vydává před šampionátem píseň, v níž se objevuje její hudební motiv.

3) Pověst o Santovi

Vánoce. Období roku, které u spousty lidí vzbuzuje pozitivní emoce. Coca-Cole se s ním podařilo doslova prolnout. Právě ona totiž vymyslela aktuální podobu Santa Clause. Tedy podle legend, které se tradují. Ve skutečnosti to bylo trochu jinak. Obtloustlý dědeček s plnovousem se objevoval už dříve než v roce 1931, kdy s ním společnosti přišla. Ale co na tom záleží, že? Marketing zajásal i tak.

4) Virální kampaně

Coca-Cola měla úspěšné virální kampaně dříve, než to bylo cool. A pokračuje s nimi i nadále. Vždyť jak populární jsou třeba lahve a plechovky, na nichž je napsané něčí jméno. Jedna vtipná pozornost a značka se šíří jako blesk.

5) Projekty po celém světě

Společnost vsadila nejen na klasické reklamy, ale i na přímé zapojení do místních projektů. Angažuje se třeba v Africe, kde je jedním z největších kontinentálních zaměstnavatelů. V Česku pak Coca-Cola podporuje třeba populární Školský pohár pro fotbalisty ze základních škol.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1