Allahu Akbar, zpívá se v kuvajtské reklamě se sebevražedným atentátníkem. Má napravit teroristy | info.cz

Články odjinud

Allahu Akbar, zpívá se v kuvajtské reklamě se sebevražedným atentátníkem. Má napravit teroristy

Bojujme proti násilí soucitem, hlásá nová reklama telekomunikační společnosti, ve které se objevuje terorista s bombou na těle společně s obětmi. Kontroverzní video kuvajtského operátora budí rozpaky. Podle kritiků zjednodušuje charakter sebevražedných atentátníků a pro účely reklamy zneužívá zobrazování zkrvavených obětí. Jiní naopak spot obdivují a hlásají, že podobných videí by bylo potřeba více.

Reklama měla premiéru před několika dny. V arabských zemích odstartoval Ramadán, což je dle listu The Guardian doba, kdy místní mnohem více sledují televizi a stanice často nasazují do vysílání i nové filmy a seriály. Podobně jako v Americe Super Bowl je Ramadán zřejmě také ideální dobou na to vysílat nové reklamy. S tou svojí přišel i kuvajtský operátor Zain. A ihned vyvolal diskusi o tom, nakolik může reklama nést hlubší poselství nebo případně profitovat z obětí atentátníků.

Tříminutová reklama začíná pohledem do doupěte teroristy, který sestavuje bombu. Tu si následně připevní na tělo a vyráží do akce. Cestou městem ale potkává oběti jiných teroristických útoků, které ho přemlouvají, aby se vzdal násilí.

Terorista zpívá opakovaně Allahu Akbar (Bůh je veliký) a kolemjdoucí mu odpovídají různými způsoby, že Bůh nechce, aby zabíjel a že je to tvůrce života, zatímco terorista rozsévač smrti. Muž s bombou potkává autobus plný zakrvácených obětí, svatebčany i učitelku s dětmi ve škole. V klipu se navíc objevují i reálné oběti útoků. Jeden z herců navíc ztvárňuje Omrana Daqneeshe, chlapce z Aleppa, jehož fotografie z nemocnice obletěla svět.

Právě využití známých tváří vzbuzuje rozpaky. Přestože reklama měla nést zřejmě hlubší poselství, stále se jedná o propagaci soukromé služby, jejímž cílem je prodej. Je proto diskutabilní, nakolik je eticky přijatelné využívat v takové reklamě zraněné. Další výtkou byla právě přítomnost Omrana i dalších obětí ze Sýrie. Minimálně některé tyto oběti má na svědomí spíš režim Bašára Asada, než samozvaný Islámský stát a jeho bojovníci.

Celý klip končí provoláváním hesla Bombardujme násilí soucitem. Podle některých uživatelů není jasné, na koho má reklama vlastně apelovat. „Ke komu takto mluvíme? Ke zločincům? Ti se nám leda vysmějí,“ uvedla komunikační expertka ze Sýrie Tamara al-Rifai.

Kam se rozutečou bojovníci Islámského státu? autor: INFO.CZ

Na webu se ale neobjevily jen záporné reakce. „Je to nádhera. V dnešní době potřebujeme víc takových krásných slov. Přeji si, aby se tato slova rozšířila do celého islámského světa,“ napsal jeden z diskutujících na facebooku. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud