Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Allahu Akbar, zpívá se v kuvajtské reklamě se sebevražedným atentátníkem. Má napravit teroristy

Allahu Akbar, zpívá se v kuvajtské reklamě se sebevražedným atentátníkem. Má napravit teroristy

Bojujme proti násilí soucitem, hlásá nová reklama telekomunikační společnosti, ve které se objevuje terorista s bombou na těle společně s obětmi. Kontroverzní video kuvajtského operátora budí rozpaky. Podle kritiků zjednodušuje charakter sebevražedných atentátníků a pro účely reklamy zneužívá zobrazování zkrvavených obětí. Jiní naopak spot obdivují a hlásají, že podobných videí by bylo potřeba více.

Reklama měla premiéru před několika dny. V arabských zemích odstartoval Ramadán, což je dle listu The Guardian doba, kdy místní mnohem více sledují televizi a stanice často nasazují do vysílání i nové filmy a seriály. Podobně jako v Americe Super Bowl je Ramadán zřejmě také ideální dobou na to vysílat nové reklamy. S tou svojí přišel i kuvajtský operátor Zain. A ihned vyvolal diskusi o tom, nakolik může reklama nést hlubší poselství nebo případně profitovat z obětí atentátníků.

Tříminutová reklama začíná pohledem do doupěte teroristy, který sestavuje bombu. Tu si následně připevní na tělo a vyráží do akce. Cestou městem ale potkává oběti jiných teroristických útoků, které ho přemlouvají, aby se vzdal násilí.

Terorista zpívá opakovaně Allahu Akbar (Bůh je veliký) a kolemjdoucí mu odpovídají různými způsoby, že Bůh nechce, aby zabíjel a že je to tvůrce života, zatímco terorista rozsévač smrti. Muž s bombou potkává autobus plný zakrvácených obětí, svatebčany i učitelku s dětmi ve škole. V klipu se navíc objevují i reálné oběti útoků. Jeden z herců navíc ztvárňuje Omrana Daqneeshe, chlapce z Aleppa, jehož fotografie z nemocnice obletěla svět.

Právě využití známých tváří vzbuzuje rozpaky. Přestože reklama měla nést zřejmě hlubší poselství, stále se jedná o propagaci soukromé služby, jejímž cílem je prodej. Je proto diskutabilní, nakolik je eticky přijatelné využívat v takové reklamě zraněné. Další výtkou byla právě přítomnost Omrana i dalších obětí ze Sýrie. Minimálně některé tyto oběti má na svědomí spíš režim Bašára Asada, než samozvaný Islámský stát a jeho bojovníci.

Celý klip končí provoláváním hesla Bombardujme násilí soucitem. Podle některých uživatelů není jasné, na koho má reklama vlastně apelovat. „Ke komu takto mluvíme? Ke zločincům? Ti se nám leda vysmějí,“ uvedla komunikační expertka ze Sýrie Tamara al-Rifai.

720p 480p 360p 240p
Kam se rozutečou bojovníci Islámského státu?

Na webu se ale neobjevily jen záporné reakce. „Je to nádhera. V dnešní době potřebujeme víc takových krásných slov. Přeji si, aby se tato slova rozšířila do celého islámského světa,“ napsal jeden z diskutujících na facebooku. 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1